Astăzi, 10 octombrie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Scurtă descriere
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023, a fost conceput ca un element de legătură între realizatul anului 2022 și bugetul programat pentru anii 2023, 2024 și 2025, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, ca instrument de management financiar, societatea își propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligațiilor către terți, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri și cheltuieli, cât și structural, pe fiecare categorie de venituri și cheltuieli și pe fiecare verigă organizațională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul societății spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale în valoare de 5.321.854,97 mii lei, au fost programate în creștere în anul 2023 față de cele realizate în anul 2022 cu 4,75%, respectiv cu suma de 241.546.54 mii lei.
În structură, veniturile din exploatare în valoare de 5.186.643,47 mii lei dețin o pondere 97,46% iar veniturile financiare în valoare de 135.211,50 mii lei dețin o pondere de 2,54% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare în valoare de 5.186.643,47 mii lei, au fost programate în creștere cu 4,80% față de cele realizate la data de 31.12.2022, respectiv cu suma de 237.648,13 mii lei.
Cifra de afaceri, în valoare de 1.159.697,08 mii lei, a fost programată în creștere cu 10,86%, respectiv cu suma de 113.621,42 mii lei față de cea realizată la data de 31.12.2022 și reprezintă 22,36% din totalul veniturilor de exploatare.
Venitul din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI), este principalul venit obținut de companie în urma punerii infrastructurii feroviare, în mod nediscriminatoriu, la dispoziția tuturor operatorilor de transport feroviar de marfă și călători, în baza contractelor de acces.
Programarea acestui element de venit, s-a realizat în baza solicitărilor de trase ale operatorilor de transport feroviar de călători și al volumului estimat al traficului feroviar, care urmează să fie realizat de operatorii de transport feroviar de marfă în anul 2023. Valoarea programată pentru anul 2023 este de 965.300 mii lei, mai mare cu 11,82% decât cea realizată la data de 31.12.2022 și reprezintă 18,61% din totalul veniturilor de exploatare.
Veniturile din subvenții și transferuri de exploatare, aferente cifrei de afaceri nete, în valoare de 1.616.261 mii lei, reprezintă contribuția bugetului statului la finanțarea cheltuielilor pentru întreținerea, funcționarea și exploatarea infrastructurii feroviare publice aflată în proprietatea statului și în administrarea companiei, conform prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998, privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, cu modificările și completările ulterioare.
Veniturile din transferurile pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice în anul 2023, au fost programate în scădere cu 14,12%, respectiv cu suma de 265.689,30 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022, au o pondere de 31,16% în totalul veniturilor de exploatare și se utilizează cu prioritate pentru plata obligațiilor către bugetul general consolidat, asigurarea cheltuielilor stabilite de lege aferente activității de întreținere și funcționare a infrastructurii feroviare publice și asigurarea cheltuielilor stabilite prin contractele de prestări servicii.
Alocațiile bugetare prevăzute pentru Compania Naționala de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A.
în Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/19.12.2022, nu acoperă integral achitarea obligațiilor companiei către bugetul general consolidat, a salariilor necesare activității de întreținere și exploatare din ramura linii și instalații.
În cadrul categoriei ”Alte venituri din exploatare” în valoare de 2.356.457,23 mii lei, veniturile din subvenții pentru investiții în valoare de 2.262.740,36 mii lei, au fost programate în creștere cu 22,13%, respectiv cu suma de 409.963,35 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022.
În momentul înregistrarii în evidența contabilă a mijloacelor fixe, cu ocazia finalizării proiectelor de investiții la infrastructura feroviară publică și/sau privată și a căror sursă de finanțare a fost alocația de la bugetul statului și/sau fonduri nerambursabile, potrivit Ordinelor Ministrului Finanțelor Publice nr. 1802/2014 și nr. 2844/2016, valoarea veniturilor din subventii pentru investitii va fi compensată cu un element de cheltuială.
Veniturile financiare pe anul 2023, în valoare de 135.211,50 mii lei, au fost programate în creștere cu 2,97% față de cele realizate la data de 31.12.2022, respectiv cu suma de 3.898,41 mii lei.
Cheltuielile totale în valoare de 6.181.458,38 mii lei, au fost fundamentate în funcție de activitățile concrete din programele de achiziții de bunuri și servicii, pentru desfășurarea activității, fundamentate pe baza posibilităților reale de plată a acestora, a programelor de investiții și dotări, în limita surselor legale de finanțare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială și a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale în valoare de 6.181.458,38 mii lei, au fost programate în creștere cu 19,45%, respectiv cu suma de 1.006.521,05 mii lei față de cheltuielile totale realizate la data de 31.12.2022.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 6.181.458,38 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 6.051.321,38 mii lei, dețin o pondere 97,89 iar cheltuielile financiare în valoare de 130.137 mii lei dețin o pondere de 2,11%.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 6.051.321,38 mii lei, au fost programate în creștere cu 19,96%, respectiv cu suma de 1.006.695,46 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022.
În total cheltuieli din exploatare în valoare de 6.051.321,38 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 884.514,95 mii lei dețin o pondere de 14,62%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 52.564,50 mii lei deține o pondere de 0,87%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 2.703.630,33 mii lei, deține o pondere de 44,68% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 2.410.611,60 mii lei deține o pondere de 39,83%.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 884.514,95 mii lei, au fost programate în anul 2023, în scădere cu 3,62% față de cele realizate la data de 31.12.2022.
Cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate, în valoare de 52.564,50 mii lei, au fost programate în anul 2023 în scădere cu 47,87% față de cele realizate la data de 31.12.2022.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 2.703.630,33 mii lei, au fost programate în creștere în anul 2023 cu 33,75%, respectiv cu suma de 616.185,21 mii lei, față de valoarea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, prin HG nr. 1278/2022.
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 - legea bugetului de stat pe anul 2023 coroborat cu art. 2 din Legea nr. 185/2023 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2022 pentru modificarea art. 34 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare și pentru reglementarea altor măsuri fiscal-bugetare.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 2.610.824,98 mii lei, au fost estimate în creștere cu 33,71%, respectiv cu suma de 598.063,88 mii lei față de suma aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr.1278/2022.
Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 598.063,88 mii lei, se datorează:
minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2023 și alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, cu suma de 79,83 mii lei, în conformitate cu prevederile art.63, alin.(1) lit.b) din Legea nr.368/2022- legea bugetului de stat pe anul 2023, a Hotărârii Guvernului nr. 1447/2022 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și a Hotărârii Guvernului nr. 900/2023 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;
întreg anul 2023, cu suma de 271.152,38 mii lei (compusă din suma de 219.594,79 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu salariile și suma de 51.557,59 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu tichetele de masă) ca urmare a acordării unor creșteri salariale și bonusuri și a creșterii numărului de personal în anul 2022, conform art. 63 , alin 1, lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022, din care:
reîntregirii acestora în anul 2023 pentru perioada 01.01-15.03.2022, data la care Compania Națională CFR S.A. a preluat un număr de 2.239 salariați de la societatea afiliată Electrificare C.F.R. S.A. (compusă din suma de 30.025 mii lei reprezentând reîntregire cheltuielil salariale și suma de 1.805,19 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu tichetele de masa);
aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, ca urmare a acordării unor creșteri salariale și bonusuri în anul 2022, conform art. 63, alin 1, lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022 (compusă din suma de 189.569,79 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu salariile și suma de 49.752,40 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu tichetele de masă).
art.63, alin.(1) lit.d) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022, prevăzute în acte normative, respectiv Ordonanța de Urgentă a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, pentru un număr de 183 de salariați, care au avut în anul 2022 contractul de munca suspendat.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete, în valoare de 1.988,16 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art. 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
Începând cu data de 01.05.2023, s-a finalizat procedura de selecție, conform prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.109/2011, atât pentru directorul general cât și pentru directorul financiar și s-au încheiat contracte de mandat pe o perioada de 4 ani.
Începând cu data de 14.02.2023, s-a finalizat procedura de selecție, conform prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.109/2011, pentru cei 7 membri ai Consiliului de Administrație și s-au încheiat contracte de mandat pe o perioada de 4 ani.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială realizate în anul 2022, în sumă de 1.952.619,02 mii lei, nu depășeste valoarea cheltuielilor de natură salarială aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr.1278/2022, în valoare de 2.012.761,10 mii lei.
Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 2.410.611,60 mii lei, au fost programate în creștere cu 20,25%, față de valorile realizate în anul 2022.
Cheltuielile privind activele imobilizate în valoare de 2.262.740,36 mii lei, au o pondere de 93,87% în această categorie de cheltuieli și au fost programate în creștere cu 21,81% față de cele realizate la data de 31.12.2022.
Potrivit Ordinelor Ministerului Finanțelor Publice nr. 1802 din 29 decembrie 2014 și nr. 2844 din 12 decembrie 2016, la înregistrarea în evidența contabilă a mijloacelor fixe rezultate în urma finalizării proiectelor de investiții la infrastructura feroviară publică și/sau privată, a căror sursă de finanțare a fost de la bugetul statului și/sau fonduri nerambursabile, acest element de cheltuială este compensat cu un element de venit aferent.
Cheltuielile financiare în valoare de 130.137 mii lei, au fost programate în anul 2023, în scădere cu 0,13% față de cele realizate la data de 31.12.2022.
Rezultatul brut programat pentru anul 2023 este negativ – pierdere, în valoare de 859.603,41 mii lei.
Estimarea unei pierderi în anul 2023 în valoare de 859.603,41 mii lei, mai mare decât cea realizata la data de 31.12.2022 cu 808,39%, respectiv cu suma de 764.974,51 mii lei sunt următoarele:
cu 14,12%, respectiv cu suma de 265.689,30 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022;
mii lei, față de suma aprobată conform HG nr. 1278/2022, urmarea aplicării creșterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar începând cu data de 01.07.2023.
Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. gestionează infrastructura
feroviară publică, cu legislatie specifică și dedicată, cu venituri plafonate prin reglementări legale și cu cheltuieli fixe de administrare și funcționare.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2023, în valoare de 3.404.315,61 mii lei, au fost programate în creștere cu 49,73%, respectiv cu suma de 1.130.731,42 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022.
Sursele de investiții pentru anul 2023 vor fi asigurate din:
fondul de coeziune în valoare de 1.364.467 mii lei
Programului Național de Redresare și Reziliență, în valoare de 1.470.250 mii lei.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023, în valoare de 3.404.315,61 mii lei, au fost estimate în creștere cu 49,74%, respectiv cu suma de 1.130.848,83 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022.
Cheltuielile pentru investiții în anul 2023 cuprind cheltuieli pentru investiții în curs, în valoare de 3.197.907,61 mii lei, cheltuieli efectuate la imobilizarile corporale existente (modernizari, reparatii capitale), în valoare de 154.800 mii lei și rambursări de rate aferente creditelor pentru investiții, în valoare de 51.608 mii lei.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:
- productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022, în valoare de 207,41 mii lei/persoană, a fost programată în creștere cu 2,49% față de cea realizată în anul 2022;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 6.547,20 lei/salariat, a fost programat în creștere cu 0,39% față de cel realizat în anul 2022;
- numărul de personal programat la finele anului 2023 este de 25.541 salariați, în scădere cu 72 de salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, prin HG nr. 1278/2022;
- numărul mediu de salariați programat la finele anului 2023 este de 25.007 salariați, în scădere cu 323 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, prin HG nr. 1278/2022;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, în valoare de 1.161,52 mii lei, au fost programate în creștere cu 14,03 % față de cele realizate la data de 31.12.2022;
- plățile restante, în valoare de 200.000 mii lei, au fost programate în creștere cu suma de 183.659,64 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022.
Estimarea platilor restante in anul 2023, în valoare de 200.000 mii lei, în creștere cu suma de 183.659,64 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022, sunt următoarele:
finalul anului 2023. La data de 31.12.2022, compania a înregistrat creanțe restante în valoare de 1.473.345,43 mii lei, din care : CFR Marfa SA (69,57%) suma de 1.024.943,84 mii lei și CFR Calatori (7,42%) suma de 109.384,07 mii lei.
În anul 2023, SNTFM ,,CFR Marfă” SA continuă procedura concordatului preventiv, procedură omologată de Tribunalul București în 12 martie 2020, fapt ce a determinat la imposibilitatea estimării valorii creanțelor care se vor încasa de la această societate.
exploatării infrastructurii feroviare publice în raport cu necesarul de finanțare.
- rezultatul brut negativ (pierdere) în valoare de 859.603,41 mii lei, în creștere cu 808,39% față de cel realizat la data de 31.12.2022.
- indicele de creștere a veniturilor totale, programate pentru anul 2023, față de cele realizate la data de 31.12.2022 este de 4,75%, iar indicele de creștere a cheltuielilor totale programate pentru anul 2023 față de cele realizate la data de 31.12.2022 este de 19,45%.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. a fost avizat de către reprezentanții Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 54/04.10.2023 și stabilit de către reprezentanții Adunării Generale a Acționarilor prin Hotărârea nr. 32/06.10.2023.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 a fost supus controlului financiar de gestiune conform H.G. nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare și exercitare a controlului financiar de gestiune.
În conformitate cu art.6, alin. (1) din OG 26/2013, cu modificările și completările ulterioare, proiectul de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2023, a fost supus consultării organizațiilor sindicale reprezentative: Alianța Sindicală a Federațiilor “Drum de Fier – Elcatel” și Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 3453/32433/25.09.2023 și înregistrată sub nr. 1035951/26.09.2023.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 23.10.2023:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 23.10.2023
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |
![]() |
![]() |
![]() |