Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 13 octombrie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii pentru publicarea acceptării amendamentelor la Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare, așa cum a fost amendată, adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.456(101) din 13 iunie 2019, Rezoluția MSC.474(102) din 11 noiembrie 2020 corectată prin Rezoluția MSC.102-24-Add.1-Corr.1 din 10 martie 2023 și Rezoluția MSC.482(103) din 13 mai 2021, ale Comitetului de siguranță maritimă

 

Scurtă descriere

Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave.

 România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida OMI.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în domeniu.

Una dintre cele mai importante convenții privind siguranța navigației, adoptate de OMI, este Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979.

 Anexa la această convenție este structurată în paisprezece capitole și cuprinde reguli privind construcția, dotarea și operarea navelor maritime. Prevederile anexei sunt actualizate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor Comitetului de siguranță maritimă (MSC) al OMI,  iar toate amendamentele intrate în vigoare pe plan internațional până în prezent, au fost implementate în legislația națională prin acte normative specifice.

În anul 2017 au fost adoptate noi amendamente la Convenția SOLAS 1974 în sesiunea a 98- a MSC prin Rezoluția MSC.421(98).

          Întrucât la 1 iulie 2019 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Convenția SOLAS 1974 adoptate prin Rezoluția MSC.421(98), acestea au intrat în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2020.

          În anul 2019 au fost adoptate noi amendamente la Convenția SOLAS 1974 în sesiunea a 101-a MSC prin rezoluția MSC.456(101), amendamente care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2024. Aceste

amendamente prevăd unele modificări și completări punctuale referitoare la sistemele și echipamentele de navigație.

În anul 2020 au fost adoptate noi amendamente la Convenția SOLAS 1974 în sesiunea a 102-a MSC prin rezoluția MSC.474(102) corectate prin rezoluția MSC.102-24-Add.1-Corr.1 din anul 2023. Amendamente care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2024. Aceste amendamente prevăd  numeroase modificări și completări punctuale la următoarele părți ale Convenției SOLAS 1974, astfel :

Capitolul II-1 Construcție – structură, subdiviziuni și stabilitate, mașini și instalații electrice

Partea A Generalități

Regula 1 – Aplicare

Partea A-1 Structura navelor

Regula II-1/3-8 – Echipament de remorcare și acostare

Partea B-1 Stabilitate

Regula 7-2 – Calculul factorului si

Partea B-2 Subdiviziuni, integritate etanșă la apă și la intemperii

Regula 12 – Forpic și spațiu de mașini, tuneluri de ax, etc.

Regula 13 – Deschideri în pereți etanși, sub puntea pereților etanși, ale navelor de pasageri

Regula 16 – Construcția și încercările inițiale ale închiderilor etanșe

Regula 17-1 – Integritatea carenei și a suprastructurii, prevenirea și controlul avariilor la navele de pasageri ro-ro

Partea B-4 Managementul stabilității

Regula 19 – Informații privind controlul daunelor

Regula 21 – Funcționarea și verificarea periodică a ușilor etanșe etc., la navele de pasageri

Regula 22 – Prevenirea și controlul pătrunderii apei etc.

Regula 23 – Cerințe speciale pentru navele ro-ro pasageri

Partea D Instalații electrice

Regula 42 – Sursă de energie electrică de urgență la navele de pasageri

Rectificarea adusă prin Rezoluția MSC.102-24-Add.1-Corr.1 din anul 2023 se referă la:

Partea B2 Subdiviziuni, integritate etanșă la apă și la intemperii

Regula 12 – Forpic și spațiu de mașini, tuneluri de ax, etc.

În anul 2021 au fost adoptate noi amendamente la Convenția SOLAS 1974 în sesiunea a 103-a MSC prin rezoluția MSC.482(103), amendamente care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2024. Aceste amendamente prevăd  câteva modificări și completări punctuale la următoarele părți ale Convenției SOLAS 1974, astfel :

Capitolul II-1 Construcție – structură, subdiviziuni și stabilitate, mașini și instalații electrice

Partea B-4 Managementul stabilității

Regula 25-1 Detectoare de nivel al apei pe navele de marfă cu cală multiplă, altele decât vrachierele și tancurile

Capitolul III Mijloace de salvare și amenajări

Partea B Cerințe pentru nave și mijloace de salvare

Regula 33 – Îmbarcarea în mijloacele de salvare și amenajări de lansare

În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 9 alin. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale la care România este parte și respectiv în calitatea sa de organ de specialitate al administrației publice centrale, ia măsuri de aplicare a convențiilor internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 24.10.2023:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 24.10.2023

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!