Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 21 decembrie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2023 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere

 

Indicatorii economico - financiari prevăzuți în bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2023 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu–Constanța” - S.A. au fost fundamentați pe baza execuției bugetare, realizată la data de 30.09.2023 și a necesarului de resurse programate pentru trimestrul IV al anului 2023.

Rectificarea bugetară presupune modificări atât în structura veniturilor și a cheltuielilor totale, suplimentarea bugetară aferentă întregirii subvenției pentru activitatea de exploatare pentru infrastructura aeroportuară cu 3.141 mii lei, precum și modificări în sensul creșterii surselor de finanțare cu suma de 8.045 mii lei pentru proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 și respectiv a cheltuielilor de investiții.

Pentru anul 2023, prin Hotărârea Guvernului nr. 225/2023 a fost aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli inițial pe anul 2023 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii,  în care veniturile totale au fost estimate în valoare de  42.561,80 mii lei,  cheltuielile totale în valoare de 42.561,80 mii lei și rezultatul brut echilibrat.

Comparativ cu indicatorii economico - financiari aprobați în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2023 prin HG nr. 225/2023, în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli propus pentru rectificare în anul 2023 au fost programate modificări atât în structura veniturilor totale  şi  a cheltuielilor totale, fără afectarea valorii rezultatului brut, în urma întregirii subvenției pentru activitatea de exploatare pentru infrastructura aeroportuară cu 3.141 mii lei, cât și modificări în sensul majorării surselor de finanțare și a cheltuielilor de investiții cu suma de 8.045 mii lei, modificări care au fost reflectate în anexele 1,2 și 4 la proiectul de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2023.

Veniturile totale în valoare de 45.702,80  mii lei au fost estimate în creștere cu 7,38%, respectiv cu suma de 3.141 mii lei, față de bugetul de venituri și cheltuieli inițial aprobat prin HG nr. 225/2023.

În cadrul veniturilor totale în valoare de 45.702,80 mii lei, veniturile din exploatare în valoare de 45.662,87 mii lei (care au o pondere de  99,91% în total venituri) au fost estimate în creștere cu 7,39%, respectiv cu suma de 3.141 mii lei, sumă care reprezintă alocarea sumei reținute din subvenția pentru activitatea de exploatare.

Cheltuielile totale în valoare de 45.702,80 mii lei, au fost estimate în creștere cu 7,38%, respectiv cu suma de 3.141 mii lei.

Cheltuielile de exploatare sunt în valoare de 45.640,80 mii lei, cu o pondere în structură de 99,86% din nivelul cheltuielilor totale, iar cheltuielile financiare sunt în valoare de 62 mii lei, în pondere de 0,14% .

În total cheltuieli din exploatare în valoare de 45.640,80 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 7.545,75 mii lei dețin o pondere de 16,53%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 514,01 mii lei deține o pondere de 1,13%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 31.029,42 mii lei deține o pondere de 67,99% iar  indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 6.551,62 mii lei deține o pondere de 14,35%.

Cheltuielile cu bunuri și servicii  în valoare de 7.545,75 mii lei, au fost programate în anul 2023, în scădere cu 23,42% față de cele realizate la data de 31.12.2022.

Cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate, în valoare de 514,01 mii lei, au fost programate în anul 2023 în creștere cu 0,22% față de cele realizate la data de 31.12.2022.

Cheltuielile cu personalul în valoare de 31.029,42 mii lei, au fost programate în anul 2023 în creștere cu 17,05% față de nivelul realizat în anul 2022.

Cheltuielile cu personalul, în valoare de 31.029,42 mii lei, au rămas la nivelul programat inițial, conform HG nr. 225/2023 și sunt în creștere cu 22,37% față cele aprobate în anul 2022 în bugetul de venituri și cheltuieli prin HG nr. 1275/2022, respectiv de la suma de 25.356,63 mii lei (anul 2022) la suma de 31.029,42 mii lei (anul 2023).

Cheltuielile de natură salarială sunt menținute la valoarea programată inițial, conform HG nr. 225/2023, la valoarea de 27.857,80 mii lei, în creștere cu 23,20% faţă de suma aprobată în bugetul rectificat al anului 2022 prin HG nr.1275/2022, respectiv de la suma de 22.612,15 mii lei (anul 2022) la 27.857,80 mii lei (anul 2023).

Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 5.245,65 mii lei, conform prevederilor art. 63 din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022 este datorată:

- creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 2.170,77 mii lei, în conformitate cu  art.63 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022;

- creşterii câştigului mediu brut pe salariat datorat majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2023 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia în valoare de 108,38 mii lei, în conformitate cu prevederile art.63, alin.(1) lit.b) din Legea nr.368/2022- legea bugetului de stat pe anul 2023;

- creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022 cu suma de 483,84 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022, respectiv reîntregirea valorii tichetelor de masă de la 20 lei la 30 lei, pentru 8 luni în anul 2023 și pentru 288 de salariați;

- 449,50 mii lei, reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea, în anul 2023, a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative sau hotărâri judecătoreşti, respectiv acordarea diferenței la vouchere de vacanță, conform art.63 alin.(1) lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022 și a OUG nr.8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță;

- 2.033,16 mii lei,  reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de creşterea numărului de personal în anul 2023 faţă de cel aprobat în anul precedent, ca urmare a diversificării/extinderii activităţii, cu 22 de salariați.  

Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete se mențin la valoarea programată inițial de 1.645,02 mii lei, fundamentate în conformitate cu prevederile art. 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:

  1. pentru directori - valoarea este de 974,17 mii lei;
  2. pentru consiliul de administrație - valoarea este 650,34 mii lei.
  3. pentru alte comisii și comitete - valoarea este de 20,51 mii lei.

Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.

Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 6.551,62 mii lei, în anul 2023 sunt estimate în creștere față de valoarea programată inițial cu 12,47% și în scădere cu 9,94% faţă de valoarea realizată în anul 2022.

Cheltuielile financiare în valoare de 62 mii lei în anul 2023 sunt menținute la valoarea aprobată conform HG nr.225/2023 și sunt în creștere cu 0,52% față de cele realizate la data de 31.12.2022.

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2023 sunt programate în creștere cu suma de 8.045 mii lei, la valoarea de 72.877 mii lei, în creștere față de valoarea aprobată bugetul inițial de 64.832 mii lei conform HG nr. 225/2023 și sunt asigurate din:

- surse proprii constituite din amortizare, în valoare de 1.600 mii lei;

- alocații de la bugetul de stat în valoare de 15.338 mii lei;

- alte surse, în valoare de 55.939 mii lei rectificat în creștere cu suma de 8.045 mii lei față de valoarea aprobată inițial conform HG nr. 225/2023 de 47.894 mii lei, respectiv fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020.

Sursele de finanțare a investițiilor prevăzute pentru anul 2023 sunt în creștere cu 32,14% față de valoarea realizată în anul 2022.

Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023 propuse sunt în valoare de 72.877 mii lei, în creștere cu 8.045 mii lei față de valoarea de 64.832 mii lei aprobată conform HG nr. 225/2023 și sunt în creștere cu 17.725,06 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022. Suplimentarea în urma rectificării cu suma de 8.045 mii lei este aferentă proiectului cu finanțare din fonduri europene nerambursabile “Dezvoltare terminal, turn de control și parcare pentru Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța S.A.” - COD SMIS 158446.

Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:

-  productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu,  recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022,  în valoare de 157,46 mii lei/persoană,  este în scădere față de cea realizată în anul 2022;

- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 7.425,86 lei/salariat, a fost estimat în scădere cu 4,65% față de cel care a fost realizat în anul 2022;

-  numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 312 salariați, a fost estimat în creștere cu 22 de salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat  pe anul 2022 prin  HG nr. 1275/2022;

 -  numărul mediu de salariaţi de 290 salariați  a fost estimat mai mare cu 2 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin  HG nr. 1275/2022;

 - cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale sunt estimate în scădere cu 2,38% față de cele realizate la data de 31.12.2022;

- plăţile restante – societatea şi-a propus să nu înregistreze plăţi restante la data de 31.12.2022;

- indicele de creştere al cheltuielilor de 3,37% este mai mic decȃt indicele de creştere al veniturilor de 5,89%.

Rezultatul brut a fost estimat pentru anul 2023 echilibrat, conform legislației în vigoare.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat  pe anul 2023 al Societatii Nationale  “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat  pe anul 2023 al Societății Naţionale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A. a fost avizat de către membrii  Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 71/28.11.2023 și stabilit de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr. 16 din 07.12.2023.

În conformitate cu art. 6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2023 a fost supus consultării Sindicatului independent al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A.

Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 4.742/1.715/18.12.2023 și înregistrată sub nr. 1048575/19.12.2023.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 22.12.2023:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 22.12.2023

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!