Astăzi, 09.07 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Integrarea sistemului de control acces al Magistralei 4 (Racord 1 – Nicolae Grigorescu – Anghel Saligny și Racord 2 – Gara de Nord 2 – Străulești) cu Magistralele 1, 2 și 3 și TL”
Scurtă descriere
La efectuarea lucrărilor se vor respecta minim următoarele principii de bază:
1. Păstrarea caracterului „închis”, cu control sistematic la intrare. Acest principiu reduce la minim coeficientul de fraudare întrucât minimizează posibilitatea de intrare frauduloasă. Aceasta nu exclude însă și activitatea unor echipe de control inopinat al titlurilor de călătorie.
2. Actuala soluţie tehnologică folosită pentru titlurile de transport cardul contactless ISO 14443 MIFARE A/B (memorie 4k pentru tot personalul Metrorex şi memorie 1k pentru călători), s-a dovedit a fi bine aleasă din punct de vedere tehnologic și economic. Cardul este procesat în validatoare exclusiv contactless şi funcţionează împreună cu cartela magnetică, dedicată călătorilor ocazionali şi procesat în validatoare magnetice.
3. Păstrarea soluției mai sus amintită va asigura atât cerinţele specifice ale Metrorex, cât şi compatibilitatea cu sistemul automat de taxare al STB, în vederea realizării unei viitoare integrări tarifare.
4. Dezvoltarea tehnologică permanentă impune luarea în considerare a unor metodele alternative de plată a călătoriei cu instrumente aparţinând altor entităţi (bănci şi companii de telefonie mobilă).
5. Toate echipamentele de validare a accesului (atât validatoare contactless, cât şi cele magnetice şi cele bancare şi GSM) vor fi amplasate în interiorul porţilor de construcţie modernizate. Validatoarele porţilor de intrare vor fi integrate în corpul acestora, cu respectarea condiţiilor de ergonomie (accesul cardului, afişaj, butoane, etc). Integrarea este valabilă şi pentru validatoarele magnetice adoptate şi pentru validatoarele bancare şi GSM. Se va avea în vedere păstrarea unui aspect îngrijit al porților de acces, al reducerii cheltuielilor de montaj și al scurtării timpului de realizare al proiectului,
6. Porţile de intrare şi de ieşire propuse vor fi bidirecţionale, batante, de tip “Speed Gates” şi vor avea acelaşi aspect,
7. Toate porţile vor fi echipate cu validatoare tip Contact Less. Toate porţile de intrare şi 30% din porţile de ieşire se vor echipa şi cu validatoare pentru cartelele magnetice,
8. Porţile de ieşire vor fi pregătite pentru o eventuală decizie de control a titlurilor de transport la ieşire, decizie legată de un sistem de tarifare zonal, de distanţă sau timp de călătorie. Pregătirea va consta în cablarea de alimentare şi de semnal, precum şi în spaţiul rezervat pentru validator,
9. Blocajul mecanic al încercărilor de trecere frauduloasă este ferm fără a lua aspectul unor bariere inestetice extinse pe înălţime şi fără ca acţiunea de blocare să fie periculoasă pentru călători,
10. Evacuarea de urgenţă a călătorilor din staţii, având traseul obligatoriu prin secţiunile de intrare/ieşire, va fi asigurată de deblocarea porţilor în poziţia deschis, la o comandă şi/sau la întreruperea tensiunii de alimentare,
11. Porţile de intrare vor avea toate tipurile de validatoare integrate (magnetic şi contactless),
12. Păstrarea caracterului “unizonal” având în vedere ca în acest moment întreaga rețea de metrou este considerată ca fiind o singură zonă de taxare,
13. Metrorex dispune în momentul de față de o reţea comercială şi de validatoare proprii, care să proceseze titluri de transport realizate pe suportul fizic al cardurilor contactless ISO 14443 şi al cartelelor magnetice actuale,
14. Independenţa operaţională a sistemelor automate de taxare ale celor 2 operatori (Metrorex şi STB) va rămâne o caracteristică de bază în condiţiile separării instituţionale,
15. Se va acorda o atenţie deosebită lucrărilor de încadrare a noilor echipamente în estetica staţiilor. Zonele de pardoseală deranjate vor fi refăcute astfel încât, la final, aspectul staţiilor să fie armonios,
16. Trecerea de la sistemul de acces de tip tripod către unul cu porţi batante de acces şi de la cel magnetic la contactless pe cele 10 staţii nemodernizate, se va face fără a crea probleme atât în zona de acces/ieşire a călătorilor cât şi la nivelul compatibilităţii aplicaţiilor software, tranzacţiilor rezultate prin validarea biletelor şi cardurilor de orice fel,
17. Porţile vor trebui dotate cu sistem de numărare a călătorilor în scopul determinării fluxurilor de călători,
18. Va exista posibilitatea de decontare şi cu alţi operatori de transport public şi/sau privat pentru care Metrorex urmează să elibereze titluri de călătorie,
19. La momentul punerii în funcţie, în întregul său, sistemul de taxare va permite validarea cardurilor de tip magnetic, a cardurilor contactless Metrorex, STB, bancar. Sistemul de taxare va trebui configurat tehnic la nivelul echipamentelor şi aplicaţiilor software, astfel încât să permită unificarea mai multor tipuri de legitimaţii de călătorie specifice Metrorex, STB şi altor operatori de transport. Taxarea cu card bancar va face obiectul unor contracte separate Metrorex – bănci.
20. În toate stațiile porțile vor fi de tip reversibil, manual sau automat. Operarea manuală se face de către personalul de întreținere atunci când se fac modificări aplicabile pe termen lung, iar operarea automată se face de la distanță (Data Center/Dispecerat de taxare) cu ajutorul unei aplicații software care gestionează sensul de acces prin porțile de acces putând fi implementate inclusiv subrutine bazate pe intervale orare și date calendaristice,
21. Sistemul propus va trebui să permită extensii software şi hardware pentru noi staţii de metrou.
La dimensionarea fronturilor de taxare pentru cele două Racorduri ale Magistralei 4 s-a ținut cont de următoarele:
1. cabina controloarei de acces se poziționează, de regulă, la perete, în frontul de taxare;
2. porțile speciale de acces vor rămâne, cât de mult posibil, pe pozițiile existente. De regulă, se amplasează în apropierea și pe direcția de acces la lifturile care duc la nivel peron;
3. numărul porților de acces va fi determinat de fluxurile minime de evacuare a călătorilor în situații de urgență;
4. distanța dintre două porți de acces va de minim 600 mm;
5. culoarul de trecere prin poarta specială de acces va fi de minim 900 mm;
6. lățimea porții de acces (corpul porții) va fi mai mică de 250 mm;
7. lungimea porții va fi mai mică de 2100 mm;
8. fiecare front de taxare va conține o poartă specială de acces batantă;
9. dulapul de alimentare cu energie electrică și de comunicație va fi dimensionat conform cerințelor de consum și comunicație impuse de echipamentele conectate la acesta;
10. dulapul de alimentare cu energie electrică și de comunicație va fi poziționat lângă cabina controloarei de acces, ținându-se cont de fluxul de călători și de posibilitatea efectuării operațiunilor de mentenanță;
11. alimentarea cu energie elctrică a dulapului de alimentare se va face de la două surse de energie diferite, una dintre surse fiind tablou electric dedicat instalațiilor de telecomunicații (TcaTC), ce va fi amplasat în sala TTR;
12. comunicația între dulapul de comunicație aferent fronturilor de taxare și componenta centrală a sistemului de control acces și taxare automată se face prin intermediul unui rack de comunicație, ce va fi amplasat în sala TTR.
13. suportul de comunicație între dulapul și rack-ul de comunicație al stației va fi fibră optică MM (multimod);
14. suportul de comunicație între rack-ul de comunicație al stației și sistemul de management al instalației de control acces va fi fibră optică SM (singlemod) – suport pus la dispoziție de Beneficiar.
15. se vor monta 4 AVC-uri pentru fiecare vestibul de acces în stațiile de metrou;
16. se va executa cablarea pentru absolut toate porțile de acces călători, atât pentru porțile de intrare, cât și pentru porțile de ieșire.
17. cablarea se va executa considerându-se posibilitatea montării validatoarelor la ambele capete ale porții de acces (posibilitatea taxării zonale cu validatoare la intrare și la ieșire din poarta de acces);
18. cabina de acces va fi prevăzută cu geam antiefracție dotat cu ghișeu, interfon tip ghișeu și sistem de asigurare a ghișeului cu chei.
Casieriile și cabinele de control acces, precum și zona frontului de taxare și AVC-uri vor fi prevăzute cu instalații electrice, instalații antiefracție, instalații de telefonie, de sonorizare și televiziune în circuit închis, conform legii 333/2003.
Elementele sistemului de control acces, la nivel local - stație, avute în vedere sunt:
1. Porți de acces/de ieșire batante
2. Porți speciale de acces batante
3. Echipamente pentru validarea titlurilor de călătorie
4. Cabine prntru controloare de acces
5. Casierii amplasate la vestibulele stațiilor
7. Cablaje interioare stațiilor
8. Sisteme de electroalimentare
9. Dulapuri de electroalimentare și de conexiune
10. Calculatoare de stații
11. Sisteme de comunicații
12. Automate de vândut titluri de călătorie
Instalațiile cu care va interfața sistemul de control acces sunt:
1. Instalații antiefracție
2. Instalații de televiziune în circuit închis
3. Instalații de sonorizare
4. Instalații de telefonie
5. Instalații electrice
6. Instalații de ventilație
Elementele sistemului de control acces, la nivel central – Data Center și laborator automatizări - echipa de mentenanță sunt:
1. Servere de management cu software-uri aferente
2. Echipamente de stocare
3. Software de securitate pentru sistemului de control acces
4. Switch-uri aferente sistemului din Data Center
5. Controller de back-up
6. Software de virtualizare
7. Echipamente de mentenanță sistem de control acces
Lucrări aferente înlocuirii echipamentelor de control acces și taxare:
1. la pardoseli - se vor înlocui local pardoselile de piatră naturală (granit) cu pardoseli din piatră naturală (granit) la aceeași culoare și nuanță cu cele existente în stație și în unele stații și în unele situații vor fi reconfigurate pe porțiuni mici traseele pentru persoanele cu dizabilități;
2. la tavanele existente - se vor realiza desfaceri, depozitări și remontări pe zonele necesare traseelor de instalații;
3. vor fi prevăzute uși tehnice metalice noi - rezistente la efracție/foc;
4. la casieriile existente, se vor colanta fereastrele - cu folie transparentă antiefracție certificată P2A conform standardului EN 356;
5. se va reamenaja interiorul casieriilor care au finisaje și dotări învechite și se vor echipa cu mobilierul și echipamentele necesare
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 22.07.2024:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 22.07.2024
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |