Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 09.07.2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind modificarea şi completarea Ordinului Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 815/2010 pentru aprobarea Normelor privind implementarea şi dezvoltarea sistemului de menţinere a competenţelor profesionale pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi pentru alte categorii de personal care desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate din România şi pentru actualizarea Listei funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, care se formează-califică, perfecţionează şi verifică profesional periodic la CENAFER        

 

Scurtă descriere

Scopul inițierii prezentului proiect de ordin este punerea în aplicare a prevederilor art. 4, alin. (1), lit. b) din Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2016 privind siguranța feroviară, transpusă în legislația națională prin Ordonanța de urgență nr. 73/2019 privind siguranța feroviară, care prevede faptul că „în scopul dezvoltării și îmbunătățirii siguranței feroviare, statele membre, în limitele competențelor lor, se asigură că legislația aplicabilă este integral pusă în practică, în mod deschis și nediscriminatoriu, susținând dezvoltarea unui sistem unic de transport feroviar european.”

Totodată, la baza inițierii acestui proiect de ordin stau și:

- respingerea de către Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA), la data de 27.08.2021, a propunerii României ca Ordinul Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 815/2010 să reprezinte o normă națională de siguranță, motivând faptul că ,,această normă stabilește calificările detaliate care sunt evaluate de centrul național de formare și, de asemenea, cele de formare la nivelul intern al companiilor feroviare și că aceasta are impact asupra cerințelor din Regulamentul EU 2018/762, 4.2 și nu poate reprezenta o normă națională.”

- nota de clarificare a Agenției Uniunii Europene pentru Căile Ferate din data de 20.10.2023 privind cerințele de competență și de gestionare a situațiilor de urgență introduse prin modificările din 2023 la STI OPE care prevede:

  • la pct. 4.1.1. faptul că „statelor membre nu li se permite să stabilească normele naționale cerințe suplimentare față de cele deja stabilite în mod armonizat de legislația UE. Nu există norme naționale privind cerințele în materie de competențe, cu excepția cazurile permise de STI OPE Apendicele I”.
  • la pct. 4.1.4. faptul că „atât sarcinile esențiale pentru siguranță, cât și funcțiile legate de siguranță trebuie să fie acoperite de SMS. Nu pot exista norme naționale privind aspecte precum identificarea acestui personal, principiile de selecție (cu excepția celor pentru mecanicii de locomotivă și personalul care intră sub incidența Apendicelor F și G ale STI OPE, care stabilesc cerințe privind aptitudinile din punct de vedere educațional și medical), metodele și cerințele de formare sau sistemele de competențe. Toate aceste aspecte sunt descrise în procesele sistemului de gestionare a competențelor IF și AI”.

În conformitate cu prevederile pct. 4.2.2, lit. (c) din Anexa I la Regulamentul Delegat (UE) 2018/762 al Comisiei din 8 martie 2018 de stabilire a unor metode comune de siguranță privind cerințele sistemului de management al siguranței, în temeiul Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European și a Consiliului, și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1158/2010 și (UE) nr. 1169/2010 ale Comisiei, „Organizația asigură un program de formare, astfel cum se menționează la punctul 4.2.1 literele (c), (d) și (f), pentru personalul care efectuează sarcini legate de siguranță, care garantează că durata formării și frecvența cursurilor de perfecționare sunt adecvate obiectivelor formării.”

Totodată, potrivit prevederilor pct. 4.2.2, lit. (c) din Anexa II a aceluiași Regulament, „Organizația asigură un program de formare, astfel cum se menționează la punctul 4.2.1 literele (c), (d) și (f), pentru personalul care efectuează sarcini legate de siguranță, care garantează că durata formării și frecvența cursurilor de perfecționare sunt adecvate obiectivelor formării.”

În conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/773 al Comisiei din 16 mai 2019 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul „exploatare și gestionarea traficului” al sistemului feroviar din Uniunea Europeană și de abrogare a Deciziei 2012/757/UE:

  • 4.6.1 „Personalul întreprinderii feroviare și al administratorului de infrastructură trebuie să fi atins competența profesională adecvată pentru îndeplinirea tuturor sarcinilor necesare esențiale din punctul de vedere al siguranței în situații normale, de avarie și de urgență. Această competență include cunoștințe profesionale și capacitatea de a transpune aceste cunoștințe în practică.

Întreprinderile feroviare și administratorii de infrastructură își definesc propriul sistem de management al competențelor bazat pe riscuri în cadrul proceselor din sistemele lor de management al siguranței, în conformitate cu anexa I și cu anexa II la Regulamentul delegat (UE) 2018/762.

  • 4.6.3.1 Întreprinderile feroviare și administratorii de infrastructură au obligația de a defini procesul de evaluare a personalului propriu în vederea îndeplinirii cerințelor specificate în Regulamentul delegat (UE) 2018/762 al Comisiei sau în Regulamentele (UE) nr. 1158/2010 și (UE) nr. 1169/2010 ale Comisiei.”
  • 4.6.3.2, Întreprinderile feroviare și administratorii de infrastructură au obligația să efectueze o analiză a necesităților de formare pentru personalul propriu relevant și să definească un proces de reexaminare și de actualizare a necesităților lor de formare individuale pentru a îndeplini cerințele specificate în Regulamentul delegat (UE) 2018/762 sau în Regulamentele (UE) nr. 1158/2010 și (UE) nr. 1169/2010. Această analiză trebuie să stabilească atât sfera de cuprindere, cât și complexitatea formării și trebuie să ia în considerare riscurile asociate cu exploatarea trenurilor, a unităților de tracțiune și a materialului rulant. Întreprinderea feroviară trebuie să definească procesul prin care sunt dobândite și menținute cunoștințele personalului de la bord privind rutele exploatate. Acest proces trebuie:

— să fie bazat pe informațiile privind ruta furnizate de administratorul de infrastructură și

— să fie în conformitate cu procesul descris la punctul 4.2.1. Pentru sarcinile asociate cu „însoțirea trenurilor” și cu „pregătirea trenurilor”, elementele care trebuie luate în considerare figurează în apendicele F și, respectiv, G. După caz, aceste elemente trebuie instituite ca parte a programului de formare a personalului.

Potrivit prevederilor pct. 4.2.1, lit. (d) și (e) din Regulamentul Delegat (UE) 2018/762 al Comisiei din 8 martie 2018 de stabilire a unor metode comune de siguranță privind cerințele sistemului de management al siguranței, în temeiul Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European și a Consiliului, și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1158/2010 și (UE) nr. 1169/2010 ale Comisiei, „Sistemul de gestionare a competențelor instituit de organizație se asigură că personalul al cărui rol afectează siguranța deține competențele necesare pentru îndeplinirea sarcinilor legate de siguranță care țin de responsabilitatea sa (a se vedea punctul 2.3. Roluri, responsabilități, răspunderi și niveluri de autoritate în cadrul organizației), inclusiv cel puțin: [...]

 (d) formarea continuă și actualizarea periodică a competențelor existente;

 (e) evaluarea periodică a competențelor și verificări ale aptitudinilor psihologice și fizice pentru a se asigura menținerea calificărilor și a abilităților de-a lungul timpului;

Prin utilizarea sintagmei „se asigură”, considerăm că actul normativ lasă la aprecierea organizației dacă această activitate se realizează prin structurile proprii sau prin alte entități abilitate în acest sens.

Textul propus în proiectul de ordin la art. I, pct. 1 va permite desfășurarea activităților de formare continuă și actualizare periodică a competențelor existente, precum și de evaluare periodică a competențelor personalului propriu al cărui rol afectează siguranța, de către administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară și operatorii de transport feroviar, dacă prin sistemul de gestionare a competențelor și-au asumat aceste activități. Concret, prevederile prezentului proiect de ordin nu îngrădesc opțiunea administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară și a operatorilor de transport feroviar de a desfășura aceste activități sau o parte din acestea prin și cu CENAFER.

Totodată, considerăm că obiectivele formării, stabilirea competențelor profesionale necesare adecvate pentru îndeplinirea tuturor sarcinilor esențiale din punctul de vedere al siguranței în situații normale, de avarie și de urgență, capacitatea de a transpune aceste cunoștințe în practică, definirea procesului de evaluare a personalului propriu și evaluarea periodică a competențelor, precum și necesitățile de formare pentru personalul propriu relevant, așa cum prevede legislația europeană mai sus menționată, sunt strict atributul administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară și a operatorilor de transport feroviar în condițiile în care, în egală măsură, responsabilitatea exploatării sigure a sistemului feroviar și a controlului riscurilor asociate acestuia, pentru activitățile desfășurate,  aparține tot acestora, așa cum este prevăzut la art. 12, alin. (1) din Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 117/2010 pentru aprobarea Regulamentului de investigare a accidentelor și a incidentelor, de dezvoltare și îmbunătățire a siguranței feroviare pe căile ferate și pe rețeaua de transport cu metroul din România și nu altor entități.

Precizăm că, până la data intrării în vigoare a Ordinului Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 815/2010 pentru aprobarea Normelor privind implementarea și dezvoltarea sistemului de menținere a competențelor profesionale pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației și pentru alte categorii de personal care desfășoară activități specifice în operațiunile de transport pe căile ferate din România și pentru actualizarea Listei funcțiilor cu responsabilități în siguranța circulației, care se formează-califică, perfecționează și verifică profesional periodic la CENAFER, verificarea profesională periodică (evaluarea) a competențelor personalului cu responsabilității în siguranța circulației din domeniul feroviar s–a efectuat de către administratorul de infrastructură și operatorii de transport feroviar, fiecare pentru personalul propriu, fără ca acest mod de lucru să pună în pericol siguranța feroviară sau să îngreuneze activitatea acestor operatori economici.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 02.09.2024:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 02.09.2024

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!