Astăzi, 01.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Strategiei de dezvoltare a transporturilor navale
Scurtă descriere
Prin acest act normativ, România își propune să îmbunătățească infrastructura navală, să alinieze standardele naționale la cele europene și să crească eficiența și sustenabilitatea transportului fluvial și maritim.
Strategia de dezvoltare a transporturilor navale include:
a) analiza situației actuale a căilor navigabile românești (atât fluviale interioare, cât și maritime) și situația actuală a porturilor românești din punct de vedere al infrastructurii;
b) propuneri de modificare a cadrului legal și instituțional privind modul de gestionare a infrastructurii navale în raport cu obiectivele de integrare a transportului pe apă cu alte moduri de transport, de elaborare a planurilor de dezvoltare a porturilor intermodale și de creștere a transportului de mărfuri pe Dunăre cu 15% până în 2026 într-o manieră sustenabilă;
c) analiza proiectelor finalizate, în implementare și în faza de pregătire din sectorul naval din România, precum și a proiectelor din vecinătatea României;
d) analiza tendințelor și scenariilor viitoare pentru 2027, 2030, 2035 și 2050;
e) analiza economică și planurile de dezvoltare teritorială din zona de influență a porturilor;
f) analiza performanței în raport cu mediul și sustenabilitatea;
g) recomandări strategice pentru îmbunătățiri la nivel instituțional și de reglementare, precum și în ceea ce privește investițiile planificate.
Obiectivul general al SDTN este de a dezvolta în continuare transportul naval (căi navigabile interioare și porturi) în România, în conformitate cu Strategia UE privind mobilitatea sustenabilă și inteligentă.
Obiectivele specifice identificate în cadrul SDTN sunt:
- OS1: Integrarea transportului naval cu alte moduri de transport;
- OS2: Reducerea impactului asupra mediului al porturilor (maritime și interioare) și al transportului naval;
- OS3: Planificarea investițională la nivelul tuturor porturilor intermodale
- OS4: Creșterea durabilă a transportului de mărfuri pe Dunăre cu 15% până în 2026;
- OS5: Optimizarea cadrului juridic și instituțional al guvernanței sectorului naval.
SDTN identifică de asemenea direcții de acțiune grupate pe 4 categorii:
- DA1 - Politicile instituționale, organizaționale și administrative referitoare la rolul instituțional și la structurarea organizațională a MTI și a agențiilor (administrațiilor) asociate din sectorul public pentru planificarea, dezvoltarea, administrarea și managementul sectorului de transport naval.
- DA2 - Politicile de planificare, operaționale și de investiții care ghidează și guvernează investițiile și deciziile strategice operaționale în infrastructura și serviciile asociate cu transportul naval
- DA3 - Politicile privind reglementările tehnice, licențierile (reglementări de siguranță, securitate, protecția mediului, reglementări privind forța de muncă) și controalele aferente legate de acordarea licențelor pentru dezvoltarea și operarea infrastructurii și serviciilor de transport naval
- DA4 - Politicile de reglementare economică și impozitare (accesul la piață, concurența, stabilirea prețurilor și tarifelor, impozitarea de stat, subvențiile etc.) a infrastructurii și serviciilor de transport naval
În ceea ce privește infrastructura portuară și căile navigabile, multe dintre porturile din România necesită investiții substanțiale pentru modernizare. Investiții sunt necesare și pentru creșterea capacității de transport pe Dunăre, prin eliminarea blocajelor din punctele critice pentru navigație și prin crearea unor coridoare de transport eficiente. Asigurarea standardelor pentru rețeaua TEN-T este esențială pentru facilitarea conectivității cu piețele internaționale și pentru atragerea unor finanțări europene suplimentare.
Gestionarea și optimizarea nivelului apei și navigabilității fluviului Dunărea este un aspect crucial în contextul schimbărilor climatice. În ultimii ani, perioadele frecvente de secetă și nivelurile scăzute ale apei au provocat restricții severe asupra navigației și transportului de mărfuri. Pentru a combate aceste probleme, sunt planificate investiții consistente prin lucrări hidrotehnice, inclusiv dragaj capital în unele sectoare critice. Un proiect de amploare este FAST Danube, care urmărește optimizarea navigabilității prin intervenții la punctele cele mai problematice de pe sectorul comun româno – bulgar, având o lungime de 470 km. Astfel, printr-o abordare strategică și coordonată, România urmărește asigurarea unei adâncimi navigabile în conformitate cu reglementările internaționale, pe tot parcursul anului, care să permită desfășurarea unui transport naval eficient și predictibil.
SDTN abordează și aspecte orizontale privind infrastructura durabilă, combustibilii alternativi și digitalizarea. Se pune un accent deosebit pe reducerea amprentei de carbon, prin promovarea utilizării combustibililor alternativi și a surselor de energie regenerabilă. Un alt obiectiv major este digitalizarea sectorului, prin implementarea unor sisteme inteligente pentru monitorizarea traficului naval și pentru gestionarea eficientă a operațiunilor portuare.
Adaptarea flotei la cerințele moderne și sustenabile reprezintă o altă prioritate clară a strategiei navale. În prezent, flota maritimă și fluvială românească este caracterizată de nave cu o vechime medie ridicată, ceea ce implică performanțe reduse și costuri de operare ridicate. Strategia își propune astfel reînnoirea flotei prin achiziții noi sau modernizări ample ale navelor existente, cu accent pe adoptarea tehnologiilor mai puțin poluante și pe utilizarea combustibililor alternativi, în conformitate cu obiectivele UE de reducere a emisiilor din transporturi cu până la 90% până în anul 2050. Astfel, se dorește stimularea investițiilor în nave moderne, eficiente din punct de vedere energetic și adaptate pentru condiții variabile de navigație.
Digitalizarea și automatizarea serviciilor navale sunt, de asemenea, componente esențiale ale schimbărilor preconizate. Strategia recunoaște rolul esențial al tehnologiei digitale în optimizarea operațiunilor și în creșterea siguranței și eficienței transportului naval. În acest context, se prevede implementarea unor sisteme avansate de monitorizare și management al traficului naval, precum și dezvoltarea unor platforme digitale integrate pentru gestionarea logisticii și comunicarea între diferitele entități implicate în transportul naval. Digitalizarea va contribui semnificativ la îmbunătățirea productivității operaționale și la reducerea birocrației, facilitând în același timp integrarea României în rețelele logistice internaționale.
În concluzie, schimbările preconizate de strategia navală a României vizează o transformare profundă și sustenabilă a sectorului transportului naval, cu scopul de a crește eficiența operațională, de a îmbunătăți sustenabilitatea ecologică și de a consolida poziția strategică a României în rețelele europene și internaționale de transport naval.
Situația actuală a transportului naval din România indică necesitatea unor reforme pentru modernizare, sustenabilitate și digitalizare. Actul normativ propus de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii reprezintă un pas esențial în alinierea sectorului naval românesc la standardele europene, facilitând accesul la finanțări și dezvoltarea unui sistem de transport naval eficient și sustenabil. Această strategie este crucială pentru integrarea României în rețelele globale de transport și pentru stimularea creșterii economice printr-un sector naval competitiv.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 22.04.2025:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 16.05.2025
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |
![]() |
![]() |
![]() |