Astăzi, 01.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galați aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Scurtă descriere
Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale în sumă de 28.393,60 mii lei.
Veniturile totale din exploatare în sumă de 26.265,80 mii lei, în actualul context geo-politic și aplicând principiul prudenței, traficul general de mărfuri programat pentru anul 2025 este estimat la nivelul preliminatului realizat al anului 2024. În aceste condiții, veniturile totale din exploatare sunt programate în anul 2025 cu 3,73% peste nivelul preliminat a se realiza în anul 2024, pe seama creșterii cifrei de afaceri cu 1,70% în condițiile estimării veniturilor din servicii portuare în creștere cu 4,75% față de anul 2024, în baza aplicării tarifelor portuare agreate de Consiliul de Supraveghere în Domeniul Naval din cadrul Consiliului Concurenței și aprobate de Consiliul de Administrație al CN APDM SA Galați.
Veniturile financiare- în sumă de 2.127,80 mii lei sunt programate cu 12,56% peste nivelul celor preliminate a se realiza în anul 2024, aceste venituri reprezentând în principal dividende încasate de la Compania Națională de Investiții (CNI) și diferențe favorabile de curs valutar la disponibilitățile din conturile bancare, generate de încasările din prestațiile portuare în valută.
Cheltuielile totale în sumă de 28.265,45 mii lei pentru anul 2025, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuieli de exploatare în sumă de – 28.235,45 mii lei
Cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate în sumă de 1.818,78 mii lei sunt estimate creșteri la cheltuielile cu alte impozite și taxe față de realizările preliminate ale anului 2024, ca urmare a sporirii cheltuielilor cu redevenţa pentru concesionarea bunurilor aparținând domeniului public al statului determinată de creșterea veniturilor din exploatarea domeniului public al statului.
Cheltuieli cu personalul în sumă de 13.139,31 mii lei
Cheltuielile de natură salarială în sumă de 11.631,54 mii lei, rămân la același nivel faţă de realizările ale anului 2024 cu încadrarea în ultimul buget aprobat.
Cheltuieli aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete în suma de 1.038,12 mii lei rămân la același nivel, nu se prevăd creșteri la acest capitol față de nivelul aprobat al anului 2024 prin HG nr.453/30.04.2024 pentru remunerația administratorilor și a directorului general, cu mandate provizorii.
Indemnizațiile au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011 aprobată prin Legea nr.111/2016, astfel:
- pentru administratorii cu mandat provizoriu - indemnizaţia fixă în cuantum de 6.622 lei brut/ lună, nu depăşește pragul maximal, de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică, respectiv 3 x 11.454,25 lei = 34.363 lei brut/ lună;
- pentru directorul general cu mandat provizoriu - indemnizaţia fixă propusă în cuantum de 37.176 lei brut/ lună, nu depăşește pragul maximal, de 6 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică, respectiv 6 x 11.454,25 lei = 68.726 lei brut /lună, în condițiile îndeplinirii indicatorilor prevăzuți la art.37, alin.(3) din OUG.109/2011;
Menționăm că nu au fost prevăzute sume pentru componenta variabilă aferente contractelor de mandat provizorii și nici pentru alte comisii și comitete.
Componenta fixă -director general -37.176 lei/lună brut*12 luni=446,11 mii lei.
Componenta fixă – adm. -7 membri*6.622 lei brut/lună * 12 luni=556,25 mii lei
Indemnizație secretar CA- 2.980 lei/lună*12 luni=35,76 mii lei
Total cheltuieli mandat =1.038,12 mii lei
Cheltuieli cu contribuțiile datorate de angajator in suma de 469,65 mii lei este prevăzută la nivelul aprobat al anului precedent.
Alte cheltuieli de exploatare
Cheltuieli cu provizioanele – sunt prevăzute provizioane privind participarea la profit a salariaţilor în sumă de 10 mii lei si provizioane pentru pensionare in cuantum de 55,91 mii lei.
Venituri din anularea provizioanelor – reprezentând anularea provizionului constituit în anul 2024 atât pentru plata participării la profit a salariaților după aprobarea situațiilor financiare ale anului 2024 (200 mii lei) cât și pentru plata drepturilor bănești acordate salariaților care se pensionează în anul 2025 (55,91 mii lei).
Cheltuieli financiare – 30,00 mii lei- sunt prevăzute cheltuieli reprezentând diferențe de curs nefavorabile aferente prestațiilor portuare exprimate în valută.
Profitul brut – suma de 128,15 mii lei prevăzută pentru anul 2025 scade cu 98,02% față de nivelul preliminat a se realiza în anul 2024 în condițiile în care profitul brut estimat a se realiza în anul 2024 este cu 139,50% mai mult față de cel programat.
Impozitul pe profit pentru anul 2025 în sumă de 14,93 mii lei.
Profitul net – suma de 113,22 mii lei, rămasă după constituirea provizionului pentru participarea salariaților la profit.
Venituri/Cheltuieli din fonduri europene în sumă de 7.410,86 mii lei - în anul 2025 s-au programat sume reprezentând cheltuieli curente aferente managementului celor 6 proiecte aflate în implementare, finanțate din fonduri externe nerambursabile prin programul PT 2021-2027: Dezvoltare Port Tulcea etapa I, Platforma Multimodala Galati Etapa I, Port Braila - Lucrari de infrastructura a sectorului portuar al Frontului de operare la Dunare adiacent molului, Dezvoltare Port Măcin, Amenajare Dane RO-RO-port Bazinul Nou, Modernizarea si dezvoltarea Portului Mineralier Galati.
Surse de finanţare a investiţiilor – cheltuieli de investiţii
Sursele de finanţare a investiţiilor prevăzute pentru anul 2025 sunt in cuantum de 236.915,64 mii lei, detaliate astfel:
-surse proprii- în sumă de 14.026,50 mii lei
-alocaţii de la buget în sumă de 2.700 mii lei
-fonduri externe nerambursabile PT 2021-2027 în sumă de 220.189,14 mii lei.
Pentru anul 2025 conducerea companiei îşi propune:
- să nu înregistreze arierate faţă de bugetul consolidat al statului şi alţi furnizori sau creditori ai unităţii;
- să reducă volumul de creanţe restante estimat la 2.480 mii lei la sfârșitul anului 2025, reprezentând în mare parte (aprox. 93%) clienţi aflaţi în litigiu, în executare silită și în diferite faze procesuale pe rolul instanțelor judecătorești (cu posibilități reduse de a fi încasate până la 31.12.2025); conducerea companiei își propune să intensifice eforturile pentru accelerarea ritmului încasării prestațiilor, constituirea garanțiilor contractuale și utilizarea acestora în cazul înregistrării întârzierilor la încasarea creanțelor, evitând pe cât posibil acționarea clienților răi platnici în instanță, ceea ce ar duce la creșterea perioadei de recuperare a acestora și implicit a volumului creanțelor restante.
- să se încadreze în nivelul cheltuielilor totale la 1.000 de lei venituri totale aprobat în buget, astfel încât profitul brut să se realizeze la nivelul programat;
- să asigure o rentabilitate la cifra de afaceri (profit brut/cifra de afaceri) la nivelul programat și o lichiditate curentă mai mare ca 1;
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galați a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galați a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 1/13.03.2025 și stabilit de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.4 din 24.03.2025.
În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 a fost supus consultării Sindicatului Liber Dunărea Maritimă Galați.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 11.04.2025:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 11.04.2025
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |
![]() |
![]() |
![]() |