Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 01.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre a Guvernului  privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos” Galaţi, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al societății.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a fost conceput ca un element de legătură între realizatul anului 2024 și bugetul previzionat pentru anii 2025, 2026 și 2027, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale în valoare de 212.200 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2025 faţă de cele realizate în anul 2024 cu 27,56%, respectiv de la suma de 166.354,94 mii lei (anul 2024) la suma de 212.200 mii lei (anul 2025).
Creșterea veniturilor totale în valoare de 45.845,06 mii lei este influențată preponderent de creșterea veniturilor prognozate din serviciile prestate cu 54,05%.
În structură, veniturile din exploatare în valoare de 209.300 mii lei, dețin o pondere 98,63% iar veniturile financiare în valoare de 2.900 mii lei, dețin o pondere de 1,37% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare în valoare de 209.300 mii lei, au fost estimate în creștere cu 27,79% față de cele realizate la data de 31.12.2024, respectiv de la suma de 163.785,01 mii lei (anul 2024) la 209.300 mii lei (anul 2025).
Cifra de afaceri în valoare de 141.350 mii lei, care reprezintă veniturile din prestări servicii, a fost estimată în creştere cu 54,05% faţă de cea realizată în anul 2024.
Veniturile din serviciile prestate prognozate pentru anul 2025 sunt fundamentate pe baza veniturilor realizate în anul 2024 din tarife pentru pilotajul navelor maritime și tranzitarea Canalului Sulina, încasate de administrație, precum și din veniturile realizate din contractele de prestări servicii efectuate cu navele din dotarea Regiei și estimarea realizării acestor venituri în anul 2024.
La acest indicator este estimată suma de 141.350 mii lei, respectiv, este estimată o majorare de 54,05% comparativ cu veniturile realizate în anul 2024, având în vedere, în principal, majorarea tarifelor pentru tranzitarea Canalului Sulina cu 104,65% (de la un tarif de 1,29/ TRN Sulina aplicat în anul 2024, la un tarif de 2,64/TRN Sulina aplicat în anul 2025). Tariful pentru tranzitarea Canalului Sulina valabil pentru anul 2025 este la nivelul tarifului aplicat în anul 2023, când, veniturile realizate de Regie au fost în sumă de 167.955,60 mii lei. În acest context, având în vedere valoarea veniturilor realizate în anul 2023 și luând în considerare faptul că, traficul de nave a fost mai mare în anul 2023 comparativ cu anul 2024, veniturile aferente anului 2025 au fost estimate la valoarea de de 141.350 mii lei, cu 54,05% mai mare comparativ cu veniturile realizate în anul 2024 și cu 15,84% mai mici comparativ cu anul 2023.
Pentru indicatorul “alte venituri de exploatare”, a fost prevăzută o majorare în sumă de 210,31 mii lei (0,83%), rezultată din:
-majorarea indicatorului „alte venituri de exploatare – amenzi și penalități” cu suma de 36,06 mii lei (22%), având în vedere realizările la acest indicator în anul 2024 de 163,94 mii lei;
-majorarea indicatorului „venituri din vânzarea activelor și alte operațiuni de capital” cu suma de 39,87 mii lei, având în vedere valoarea de 650 mii lei a activelor pe care Regia intenționează să le scoată la licitație în scopul de a fi valorificate;
-majorarea indicatorului „alte venituri de exploatare din subvenții pentru investiții” cu suma de 110,58 mii lei (0,46%), având în vedere investițiile din fonduri de la bugetul statului și din proiectele cu finanțare nerambursabilă derulate de Regie, estimate a fi recepționate în anul 2025 (rezultate ale proiectului DISMAR și FAIRway Danube II);
-Majorarea indicatorului „alte venituri de exploatare – alte venituri”, cu suma de 23,80 mii lei (4,52%), având în vedere realizările înregistrate la acest indicator în anul 2024, în sumă de 526,20 mii lei.
Veniturile financiare, în valoare de 2.900 mii lei, au fost majorate cu 12,84%, respectiv cu suma de 330,06 mii lei, având în vedere realizările din anul 2024, valoarea deja realizată în perioada ianuarie – februarie 2025 de 270 mii lei și de asemenea, estimarea evoluției cursului EUR/RON, DOLAR/RON pentru anul 2025.
Cheltuielile totale în valoare de 212.200 mii lei, au fost fundamentate în funcţie de programele de achiziţii de bunuri şi servicii necesare pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, de creșterea nivelului impozitelor, taxelor și vărsămintelor asimilate, precum și în urma recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale în valoare de 212.200 mii lei, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale pentru anul 2025 și au fost estimate mai mari cu 27,76% faţă de cheltuielile totale realizate în anul 2024.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 212.200 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 210.700 mii lei, dețin o pondere de 99,29%, iar cheltuielile financiare, în valoare de 1.500 mii lei, dețin o pondere de 0,71%.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 210.700 mii lei, înregistrează o creștere cu 27,90% față de cele realizate la data de 31.12.2024.
În totalul cheltuielilor din exploatare în valoare de 210.700 mii lei, cheltuielile cu bunurile și serviciile, în valoare de 73.970 mii lei, dețin o pondere de 35,11%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 10.260 mii lei, deține o pondere de 4,87%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 91.454 mii lei deține o pondere de 43,40%, iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare”, în valoare de 35.016 mii lei, deține o pondere de 16,62%.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 91.454 mii lei, au fost estimate în anul 2025, în creștere cu 4,90%, respectiv cu suma de 4.274 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat prin HG nr. 1345/2024, respectiv de la suma de 87.180 mii lei (anul 2024) la suma de 91.454 mii lei (anul 2025).
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art. XXXIII și respectiv XXXIV din OUG nr. 156/2024 cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 85.879,97 mii lei, au fost estimate în creștere cu 3,21%, faţă de suma aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 1345/2024, respectiv mai mare cu 2.673,96 mii lei, de la suma de 83.206,01 mii lei (anul 2024) la suma de 85.879,97 mii lei (anul 2025).
Cheltuielila de natură salarială prevăzută în anul 2025 include suma de 364,56 mii lei aferentă creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2025 și a celorlalte cheltuieli aferente acestuia potrivit art. XXXIV. – (1), precum și majorarea estimată la 3.567 mii lei, aferentă ocupării unui număr de 29 posturi vacante existente la finele anului 2024 conform prevederilor art. XXXIV. – (7) din OUG nr. 156/2024, având în vedere că regia nu înregistrează pierderi în anul 2024 și nici nu planifică pierderi, conform procedurilor existente la nivelul regiei.
Creșterea cheltuielilor de natură salarială, în cuantum de 3.567 mii lei, în conformitate cu prevederile art. XXXIV. – (7) din OUG nr.156/2024, este aferentă ocupării unui număr de 29 posturi vacante existente la finele anului 2024, din care 3.380,83 mii lei cheltuieli cu salariile și 186,17 mii lei bonusuri(52,20 mii lei cheltuieli sociale, 133,97 mii lei tichete de masă)
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de 3.617,89 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 8 alin. (3) și (4) din OUG. 109/2011 cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
a) pentru directori - valoarea este de 1.649,32 mii lei;
b) pentru consiliul de administraţie – valoarea este 1.968,57 mii lei.
Din analiza câștigului salarial mediu brut lunar din ramura în care își desfășoară activitatea regia (transporturi/depozitare și activități auxiliare pentru transport-cod CAEN 52) rezultă că pentru perioada anterioară numirii membrilor Consiliului de Administrație (martie 2023 – aprilie 2024), acesta este în medie 10.636,50 lei. Menționăm faptul că selecția membrilor Consiliului de Administrație ai Regiei a fost finalizată în luna mai 2024. Până la finalizarea procedurilor pentru selecția directorului general, a directorul economic și aprobarea Planului de administrare, membrilor Consiliului de Administrație selectați li s-a acordat indemnizația de 11.000 lei, stabilită la nivelul indemnizației membrilor provizorii, acordată în perioada anterioară numirii acestora, respectiv, pentru perioada ianuarie – mai 2024.
În conformitate cu contractele de mandat și art. 8 din O.U.G. 109/2011, cu modificările si completarile ulterioare, indemnizația fixă lunară a membrilor Consiliului de administrație nu poate depăși de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă.
Limita maximă a indemnizației fixe lunare a membrilor Consiliului de Administrație, conform O.U.G. 109/2011:
10.636,50 lei x 3 = 31.909,50 lei (brut)
Evoluția câștigului salarial mediu brut (martie 2023 – aprilie 2024)
Indemnizația fixă lunară pentru membrii Consiliului de Administrație, estimată în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025, pentru perioada ianuarie 2025 – decembrie 2025, conform limitei maxime a membrilor Consiliului de Administrație, este după cum urmează:
5 membri CA x 31.909,50 lei x 12 luni = 1.914.570 lei (1.914,57 mii lei)
Indemnizație lunară acordată secretarului Consiliului de Administrație:
1 pers. x 4.500 lei/lună x 12 luni = 54.000 lei (54,00 mii lei)
Indemnizația fixă lunară brută, estimată în propunerea de BVC pe anul 2025 pentru consiliul de administrație:
1.914,57 mii lei + 54,00 mii lei = 1.968,57 mii lei.
„Cheltuieli cu contribuțiile datorate de angajator” a fost majorat cu suma de 176,59 mii lei (9,92%), ca urmare a modificării cheltuielilor salariale propuse pentru anul 2025.
Cheltuielile financiare, în valoare de 1.500 mii lei, au fost estimate în creștere cu 10,76% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2024.
Rezultatul brut, a fost estimat echilibrat, nici profit și nici pierdere.
Sursele de finanţare a investiţiilor, prevăzute pentru anul 2025, în valoare de 115.888,79 mii lei, au fost estimate în scădere cu 72,03% faţă de cele care au fost realizate în anul 2024 și sunt constituite din:
-suma de 19.938,79 mii lei investiții din surse proprii
-suma de 7.236 mii lei pentru obiective din investiții ale agenților economici
-suma de 88.714 mii lei pentru proiectele cu finanțare nerambursabilă post-aderare, din care:
-Titlul 56 - suma de 60.700 mii lei, pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile post-aderare;
-Titlul 58 – suma de 8.072 mii lei, pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile post-aderare;
-Proiecte implementate în cadrul Mecanismului pentru Interconectare Europei – finanțare de la Comisia Europeană - suma 3.802 mii lei.
-Proiecte finanțate din Fonduri Interreg pentru obiectivul "Cooperare teritorială europeană", în perioada 2021-2027 – 15.500 mii lei;
-Proiecte implementate în cadrul programului HORIZON – 640 mii lei.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2025 în valoare de 115.888,79 mii lei, au fost estimate pentru anul 2025, în scădere cu 27,97% față de cele realizate la data de 31.12.2024.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025, au următoarele valori:
- productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu în valoare de 280,94 mii lei/persoană, a fost estimată în creștere cu 22,99% față de cea realizată în anul 2024;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, în valoare de 9.455 lei/salariat, a fost estimat în scădere cu 0,61 față de cel realizat în anul 2024;
- numărul de personal prognozat la finele anului 2025 de 746 salariați, a fost menținut la fel ca numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 1345/2024 și mai mare cu 29 posturi față de numărul realizat la finele anului 2024;
- numărul mediu de salariaţi, de 745 salariați, a fost menținut la nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 1345/2024;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 1.000 lei, au fost estimate în creștere cu 0,16% față de cele realizate la data de 31.12.2024;
- plăţile restante – regia nu a estimat plăţi restante la data de 31.12.2025;
- creanțele restante, în valoare de 30 mii lei au fost estimate în scădere 2,06% față de cele realizate la data de 31.12.2024;
- indicele de creştere al cheltuielilor de 27,76% este mai mare decȃt indicele de creştere al veniturilor de 27,56%;
- - rezultatul brut a fost estimat echilibrat, nici profit si nici pierdere.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos” Galaţi a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos” Galaţi, a fost aprobat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea din data de 25.03.2025.
În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 a fost supus consultării Sindicatului Lucrătorilor de la Dunăre “Farul”.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 11.04.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 11.04.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!