Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 08.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere 

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul anului 2024 și bugetul programat pentru anii 2025, 2026 și 2027, respectând structura, conceptul unui buget multianual.
Veniturile totale în valoare de 6.334.936,89 mii lei, sunt programate în creștere în anul 2025 față de cele preliminate în anul 2024 cu 7,55%, respectiv cu suma de 444.592,47 mii lei.
În structură, veniturile din exploatare în valoare de 6.269.748,73 mii lei dețin o pondere 98,97% iar veniturile financiare în valoare de 65.188,16 mii lei dețin o pondere de 1,03% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare în valoare de 6.269.748,73 mii lei, sunt programate în creștere cu 8,06% față de cele preliminate la data de 31.12.2024, respectiv cu suma de 467.564,87 mii lei. Cifra de afaceri, în valoare de 1.186.407,69 mii lei, este programată în scădere în anul 2025 cu 1,55%, respectiv cu suma de 18.635,46 mii lei față de cea preliminată la data de 31.12.2024 și reprezintă 18,92% din totalul veniturilor de exploatare.
Venitul din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI), în valoare de 956.208,85 mii lei, este principalul venit obținut de companie în urma punerii infrastructurii feroviare, în mod nediscriminatoriu, la dispoziția tuturor operatorilor de transport feroviar de marfă și călători, în baza contractelor de acces. Valoarea programată pentru anul 2025 este de 956.208,85 mii lei, mai mică cu 3,86% decât cea preliminată la data de 31.12.2024 și reprezintă 15,25% din totalul veniturilor de exploatare.
Veniturile din subvenții și transferuri de exploatare, aferente cifrei de afaceri nete, sunt în valoare de 3.096.900 mii lei, din care suma de 3.049.200 mii lei reprezintă contribuția bugetului statului la finanțarea cheltuielilor pentru întreținerea, funcționarea și exploatarea infrastructurii feroviare publice, aflată în proprietatea statului și în administrarea companiei, conform prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998, privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, cu modificările și completările ulterioare.
Veniturile din transferurile pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice în anul 2025, în valoare de 3.049.200 mii lei, sunt în scădere cu 4,29% față de nivelul preliminat în anul 2024, care a fost în valoare de 3.185.811,04 mii lei, au o pondere de 48,63% în totalul veniturilor de exploatare.
Transferurile pentru reparații curente la infrastructura feroviară publică, în valoare de 46.800 mii lei sunt în scădere cu 9,18% față de nivelul preliminat în anul 2024.
În cadrul categoriei ”Alte venituri din exploatare” în valoare de 1.986.273,90 mii lei, veniturile din subvenții pentru investiții în valoare de 1.100.000 mii lei, sunt programate în creștere cu 429,09%, respectiv cu suma de 892.095,29 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Veniturile financiare pe anul 2025, în valoare de 65.188,16 mii lei, sunt programate în scădere cu 26,06% față de cele preliminate la data de 31.12.2024, respectiv cu suma de 22.972,40 mii lei.
Cheltuielile totale în valoare de 6.931.454,51 mii lei, sunt fundamentate în funcție de activitățile concrete din programele de achiziții de bunuri și servicii, pentru desfășurarea activității, fundamentate pe baza posibilităților reale de plată a acestora, în limita surselor legale.
Cheltuielile totale în valoare de 6.931.454,51 mii lei, sunt programate în creștere cu 12,36%, respectiv cu suma de 762.376,16 mii lei față de cheltuielile totale preliminate la data de 31.12.2024.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 6.931.454,51 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 6.868.707,51 mii lei, dețin o pondere 99,09%, iar cheltuielile financiare în valoare de 62.747 mii lei dețin o pondere de 0,91%.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 6.868.707,51 mii lei, sunt programate în creștere cu 12,94%, respectiv cu suma de 786.714,72 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
În total cheltuieli din exploatare, în valoare de 6.868.707,51 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 1.779.738,41 mii lei dețin o pondere de 25,91%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate” în valoare de 226.079,68 mii lei deține o pondere de 3,29%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 3.586.068,14 mii lei, deține o pondere de 52,21%, iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 1.276.821,28 mii lei deține o pondere de 18,59%.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 1.779.738,41 mii lei, sunt programate în anul 2025, în scădere cu 11,07% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate, în valoare de 226.079,68 mii lei, sunt programate în anul 2025 în scădere cu 29,53% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 3.586.068,14 mii lei, sunt programate în scădere în anul 2025 cu 0,14%, respectiv cu suma de 4.999,13 mii lei, față de valoarea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 492/14.05.2024.
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, în valoare de 3.461.027,31 mii lei, compania ia în calcul și urmărește respectarea prevederilor art. XXXIII, respectiv art. XXXIV. – (1) lit. b)-e), (11) și (9) din OUG nr. 156/2024. Compania prevede, cu asigurarea surselor din venituri proprii, în cadrul cheltuielilor de natură salarială, potrivit art. XXXIV. (11), valoarea de 123.167,41 mii lei, reprezentând diferența dintre salariul minim brut pe țară garantat în plată la 1 ianuarie 2025 și ultimul salariu minim brut pe țară garantat în plată prevăzut în grila de salarizare.
Cheltuielile de natură salarială sunt în scădere în anul 2025, cu suma de 11.604,80 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat prin HG nr. 492/2024, respectiv în scădere cu 0,33% la valoarea de 3.461.027,31 mii lei în anul 2025, de la 3.472.632,11 mii lei în anul 2024 și sunt formate din:
- Cheltuieli cu salariile în valoare de 3.283.361,91 mii lei, menținute la nivelul aprobat în anul precedent, conform HG nr. 492/2024 și
- Bonusuri, în valoare de 177.665,40 mii lei, în scădere cu 11.604,80 mii lei față de nivelul aprobat al acestora în anul precedent, fiind formate din cheltuieli sociale în valoare de 45.000 mii lei și 132.665,40 mii lei contravaloare tichete de masă;
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate în anul 2024, în sumă de 3.334.083,70 mii lei, nu depășește valoarea cheltuielilor de natură salarială de 3.472.632,11 mii lei, aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2024, aprobat prin HG nr. 492/2024.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete, în valoare de 3.055,45 mii lei, sunt fundamentate conform prevederilor art. 37 alin. (2) și (3) din OUG. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
• pentru directorat - valoarea este de 1.006,44 mii lei, conform prevederilor O.U.G. nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;
• pentru consiliul de administrație - valoarea programată este 2.049,01 mii lei.
Cheltuielile financiare în valoare de 62.747 mii lei, sunt programate în anul 2025, în scădere cu 27,95% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2025, în valoare de 7.849.327,08 mii lei, sunt programate în creștere cu 65,59%, respectiv cu suma de 3.109.009,40 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2025, în valoare de 7.849.327,08 mii lei, sunt estimate în creștere cu 65,59%, respectiv cu suma de 3.109.032,75 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025, au următoarele valori:
- productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, în valoare de 254,42 mii lei/persoană, este programată în anul 2025 în creștere cu 7,40% față de cea preliminată în anul 2024;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, în valoare de 11.551,72 lei/salariat, este în creștere în anul 2025 cu 3,11% față de nivelul preliminat în anul 2024;
- numărul de personal programat la finele anului 2025 este de 24.969 salariați, în scădere cu 428 de salariați față de numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 492/2024 și menținut la nivelul preliminat, de la finele anului 2024, conform prevederilor art. XXXIV, alin (1), lit. e) din OUG nr. 156/2024;
- numărul mediu de salariați, estimat pentru anul 2025, este de 24.643 salariați, în scădere cu 254 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 492/2024;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, sunt estimate la valoarea de 1.094,16 lei, în creștere în anul 2025 cu 4,47% față de cele preliminate la data de 31.12.2024, care au fost în valoare de 1.047,32 lei;
- indicele de creștere a veniturilor totale, programate pentru anul 2025, față de cele preliminate la data de 31.12.2024 este de 7,55%, iar indicele de creștere a cheltuielilor totale programate pentru anul 2025 față de cele preliminate la data de 31.12.2024 este de 12,36%;
- plățile restante, prognozate la valoarea de 90.000 mii lei, sunt estimate în creștere cu suma de 73.118,96 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024;
- compania înregistrează pierderi contabile provenite din anii precedenți, iar pentru anul 2025 estimează un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 596.517,62 mii lei, în creștere cu 114,01% față de cel preliminat la 31.12.2024;
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 a fost supus controlului financiar de gestiune, conform H.G. nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare și exercitare a controlului financiar de gestiune.
În conformitate cu art. 6, alin. (1) din OG 26/2013, cu modificările și completările ulterioare, proiectul de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2025, a fost supus consultării organizațiilor sindicale reprezentative: Alianța Sindicală a Federațiilor “Drum de Fier – Elcatel” și Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 22.04.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 22.04.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!