Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 08.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Fluviale” - S.A. Giurgiu,  aflată sub autoritatea  Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere 

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale în valoare de 31.150,28 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2025 față de cele realizate în anul 2024 cu 12,19 %, detaliate astfel:
Venituri totale din exploatare în valoare de 31.020,28 mii lei, cu 12,21% mai mari decât cele realizate în anul 2024.
Cifra de afaceri prevăzută pentru anul 2025, în creștere cu 21,96% față de anul 2024, este fundamentată pe creșterea veniturilor din redevențe și chirii, respectiv din valoarea contractelor de închiriere a terenului aparținând domeniului public al statului concesionat companiei, închirierea spațiilor, închirierea bunurilor din domeniul privat, aflate în derulare la 31.12.2024 si pe valoarea noilor contracte de închiriere, încheiate la începutul anului 2025.Se estimează o creștere a acestor venituri cu aproximativ 25% față de anul 2024, prin creșterea suprafețelor închiriate.
Veniturile din subvenții pentru investiții - 3.736,12 mii lei, reprezintă cota de amortizare reluată pe venituri pentru investițiile finanțate din alocații bugetare.
Venituri financiare în valoare de 130,00 mii lei, reprezintă venituri din diferențe favorabile de curs valutar la disponibilitățile din conturile bancare.
Cheltuieli totale estimate în BVC-ul pentru anul 2025 sunt de 30.511,94 mii lei, în creștere cu 14,01% față de realizat în anul 2024, creștere datorată cheltuielilor cu reparațiile pentru infrastructura portuară care determină creșterea cheltuielilor cu bunurile și serviciile, precum și creșterea prețurilor la energie electrică, gaze, combustibil, asigurări și alte materiale consumabile.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 30.466,94 mii lei, au fost estimate în creștere cu 14,02% față de cele realizate la data de 31.12.2024.
Cheltuieli cu bunuri și servicii în valoare de 7.587,50 mii lei, în creștere cu 16,58 % lei față de preliminatul anului 2024 datorita lucrărilor de întreținere și reparații ale utilajelor și infrastructurii portuare în anumite porturi în anul 2025.
Cheltuieli cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate în valoare de 1.421,62 mii lei, fată de 261,69 mii lei, realizat in anul 2024. Aceste cheltuieli includ redevența pentru concesionarea bunurilor publice, cât și taxe de autorizare, taxe de mediu, taxe pentru autorizații, impozite și taxe locale, etc.
Cheltuieli cu personalul în valoare de 18.660,34 mii lei - s-au previzionat după cum urmează:
Cheltuielile de natură salarială în valoare de 16.989,49 mii lei, reprezintă cheltuielile cu salariile la care se adaugă bonusurile, în creștere cu 20,4% față de nivelul realizat în anul 2024
Cheltuieli aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete în suma de 1.044,00 mii lei reprezintă remunerația administratorilor, directorului general și a directorului financiar , stabiltă prin contractele de mandat.
-pentru administratori indemnizaţia fixă în cuantum de 5.100 lei brut/ lună, nu depăşește pragul maxim, de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică;
- pentru directorul general, indemnizația fixă este de 29.000 lei brut/ lună, nu depăşește pragul maxim, de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică;
- 29.000 lei brut x 12 luni = 348,00 mii lei
- pentru directorul financiar, indemnizația fixă este de 24.000 lei brut/ lună, nu depăşește pragul maxim de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
- 24.000 lei brut x 12 luni = 288,00 mii lei.
Componenta fixă – membri consiliul de administrație:
5 membri x 5100 venit brut lei /lună x 2 luni = 51 mii lei
7 membri x 5100 venit brut lei /lună x 10 luni = 357 mii lei
Total cheltuieli mandat = 1,044,00 mii lei
Cheltuieli cu contribuțiile datorate de angajator în sumă de 626,85 mii lei prevăzută – reprezintă obligaţiile angajatorului aferente salariilor şi cheltuielilor asimilate acestora precum cele privind drepturile băneşti ale administratorilor, directorului general și directorului financiar, participarea salariaţilor la profitul net al companiei aferent anului 2024, de asemenea, în cadrul acestor cheltuieli este prevăzută și -258,55 mii lei contribuția angajatorului la fondul pentru persoanele cu handicap.

Alte cheltuieli de exploatare - 2.797,48 mii lei.
-4.032,44 mii lei reprezintă cheltuielile cu amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale.
-1264,96 mii lei, ajustări şi deprecieri pentru pierdere de valoare şi provizioane, rezultată din diferența între cheltuielile cu provizioanele constituite în anul 2025 în valoare de 1304,92 mii lei.
Cheltuieli financiare – 45 mii lei- sunt prevăzute cheltuieli reprezentând diferențe de curs nefavorabile aferente prestațiilor portuare exprimate în valută.
Rezultatul brut-Profitul brut – suma de 638,34 mii lei se întregește cu provizionul pentru participarea salariațior la profit pentru anul 2025, în valoare de 70,93 și rezultă un profit brut în valoare de 709,27 mii lei, valoarea estimată a profitului pentru anul 2025 fiind în scădere cu 82,71% față de nivelul preliminat pentru anul 2024.
Repartizarea profitului net aferent anului 2025 în valoare de 709,27 mii lei este următoarea:
- 70,93 mii lei, procentul de 10% pentru participarea salariaților la profit pentru anul 2025, pentru care este constituit un provizion .
- 177,32 mii lei, procentul de 25% pentru dividende cuvenite acționarilor, respectiv:
- dividende nete cuvenite MTI (80%) = 141,85 mii lei
- dividende nete cuvenite Fondului Proprietatea (20%) = 35,47 mii lei.
- surse proprii de finanțare pentru investiții = 709,27-70,93-177,32 = 461,02 mii lei
Sursele de finanțare a investițiilor prevăzute pentru anul 2025 în valoare de 121.579,71 mii lei sunt constituite astfel:
-surse proprii în sumă de 17.552,71 mii lei
-alocații de la buget – 450 mii lei,
-fonduri externe nerambursabile PT 2021-2027 – 103.577 mii lei
-Alte surse 3.414,33 mii lei
Cheltuieli pentru investiții, în sumă de - 105.343,00 mii lei valoare totală estimată pentru anul 2025, din care :
-Surse proprii: 1.316,00 lei
- Bugetul de stat: 3.127,00 mii lei
- Programe cu finanțare externă P.T.: 100.900,00 mii lei

Pentru anul 2025 conducerea companiei îşi propune:
-să nu înregistreze arierate față de bugetul consolidat al statului şi alți furnizori sau creditori ai unităţii;
-să reducă volumul de creanțe restante estimat la 9.250 mii lei la sfârșitul anului 2025,
În cursul anului 2024 conducerea companiei a reușit să recupereze din creanțele restante suma de 5.511,42 mii lei și își propune ca în anul 2025 să își intensifice eforturile pentru reducerea creanțelor restante, accelerarea ritmului încasării prestațiilor, constituirea garanțiilor contractuale și utilizarea acestora în cazul înregistrării întârzierilor la încasarea creanțelor, evitând pe cât posibil acționarea clienților rău platnici în instanță, întrucât aceste proceduri duc la creșterea perioadei de recuperare și implicit a volumului creanțelor restante.
- să se încadreze în nivelul cheltuielilor totale la 1.000 de lei venituri totale aprobat în buget, astfel încât profitul brut să se realizeze la nivelul programat.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 22.04.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 22.04.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!