Astăzi, 08.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Scurtă descriere
Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța”- S.A. asigură echilibrul financiar intern al societății în vederea desfășurării activității economice în condiții de eficiență și de asigurare a echilibrului financiar pentru întreaga activitate a societății.
În proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, ca instrument de management financiar, societatea își propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul societății spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor.
Veniturile totale, în valoare de 50.388,63 mii lei au fost estimate în creștere în anul 2025 față de cele realizate în anul 2024 cu 15,94 %, care în cifre absolute reprezintă 6.928,10 mii lei, este cauzată atât de creșterea subvenției de exploatare acordată în conformitate cu Ordinul M.T.I. nr. 2144 din 15 decembrie 2020 privind acordarea unui ajutor de exploatare și a unui ajutor de investiții, exceptat de la obligația notificării, Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A, pentru anii 2021-2026 modificat și completat prin Ordinul M.T.I. 2303/19.12.2023, cu 19,03% față de preliminatul a se realiza la 31.12.2024, cât și de creșterea veniturilor din producția vândută cu 37,31%.
Pentru veniturile din activitatea de exploatare se estimează, în total structură, o creștere de 15,94% în anul 2025, față de realizatul pe anul 2024, cauzată de:
Majorarea subvenției de exploatare cu 19,03%, respectiv de la 31.306,35 mii lei realizat în anul 2024 la 37.265,00 mii lei în anul 2025.
Subvenția pentru activitatea de exploatare a fost aprobată în sumă de 41.406 mii lei pentru anul 2025. În bugetul de ventituri și cheltuieli a anului 2025 s-a avut în vedere suma alocată, exclusiv sumele reținute de 10% ducând astfel la o reducere a subvenției în anul 2025, cu suma de 4.141 mii lei.
Majorarea veniturilor din producția vândută cu 37,31%, respectiv de la 5.095,57 mii lei realizat în anul 2024 la 6.996,78 mii lei în anul 2025.
Cheltuielile totale preconizate a se efectua în anul 2025, au fost fundamentate în funcție de activitățile concrete ce urmează a se derula, în baza „Planului de reparații”, a „Planului de Achiziții pe 2025” și a altor lucrări și activități ce urmează a se efectua, precum și a recalculării cheltuielilor cu salariile și a cheltuielilor de mandat, toate acestea fiind raportate la cheltuielile preliminate a se realiza în anul 2025.
Cheltuielile totale au fost stabilite în directă corelație cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2025, fiind estimate la 50.388,67 mii lei, cu 1.678,86 mii lei mai mici decât față de cheltuielile totale preliminate a se realiza în anul 2024.
Cheltuielile de exploatare în anul 2025, înregistrează o reducere cu 1.680,31 mii lei, respectiv o reducere de 3,23% față de realizatul pe anul 2024.
În structură, fundamentarea cheltuielilor din bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2025, în funcție de evoluția lor, creștere sau reducere față de realizatul al anului 2024, se prezintă astfel:
-cheltuieli privind stocurile – înregistrează o creștere de 208,58 mii lei, respectiv de 7,14% față de realizatul pe anul 2024.
-cheltuieli privind serviciile executate de terți – înregistrează o creștere de 11,82 mii lei, respectiv de 0,69% față de realizatul pe anul 2024.
-cheltuieli cu alte servicii executate de terți – înregistrează o scădere cu 1.894,20 mii lei, respectiv de 50,88% față de realizatul pe anul 2024, scădere care se observă în principal, la alte cheltuieli cu 61,71%, de la 3.002,00 mii lei realizate în anul 2024 la 1.149,36 mii lei prognozate în anul 2025 .
Cheltuielile cu taxe, impozite și vărsăminte asimilate scad față de nivelul realizatului anului 2024, cu 41,56 mii lei respectiv de la 795,27 mii lei la 753,71 mii lei.
Cheltuielile cu personalul cresc cu 13.568,76 mii lei față de sumele preliminate a se realiza în 2024, respectiv de la 27.730,41 mii lei la 41.299,17 mii lei, din care:
-cheltuielile de natură salarială înregistrează o creștere față de sumele aprobate prin BVC-ul anului 2024 cu 823,62 mii lei, de la 25.895,46 mii lei la 26.719,08 mii lei.
Cheltuielile de natură salarială, în sumă de 26.719,08 mii lei, bugetate pe anul 2025, sunt formate din:
-suma de 24.468,74 mii lei reprezentând cheltuieli cu salariile de bază, plățile de ore suplimentare și sporurile aferente personalului încadrat, conform contractului colectiv sau individual de muncă, respectiv 257 salariați.
-sumă de 2.250,34 mii lei reprezentând bonusuri.
Alte cheltuieli de personal cresc cu 8.904,60 mii lei de la 752,23 mii lei preliminat a se realiza în anul 2024 la 9.656,83 mii lei în anul 2025 .
Cheltuieli aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete, este în valoare de 3.731,28 mii lei ,cresc fata de preliminatul pe anul 2024 cu 2.300,39 mii lei.
Indemnizația lunară calculată, aferentă contractelor de mandat, este de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar.
Indemnizație director general -12 luni x 69,84 mii le i= 838,08 mii lei.
Directorul general a fost numit în funcție în data de 19 noiembrie 2024 și își desfășoară activitatea în conformitate cu contractul de mandat numărul 481 din 19.11.2024 aprobat prin Hotărârea C.A. nr. 66 din 14.11.2024 .
Indemnizația lunară calculată, aferentă contractului de mandat, la director economic este de 2,98 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar. Indemnizație director economic – 12 luni x 69,374 mii lei = 832,49 mii lei.
Alte venituri salariale Director economic: 6,103 mii lei x 12 luni = 73,24 mii lei
Directorul economic a fost numit în funcție în data de 19 noiembrie 2024 și își desfășoară activitatea în conformitate cu contractul de mandat numărul 482, aprobat prin Hotărârea C.A. nr. 67 din 14.11.2024.
Atât directorul economic cât și directorul general au încheiate contracte de mandat pe o perioada de 4 ani, de la data 19.11.2024 inclusiv și până la data de 19.11.2028 inclusiv, în conformitate cu prevederile OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice completate și modificate.
Rezultatul brut propus pentru anul 2025 este de 0 lei.
Pierderea preliminată a se realiza la sfârșitul anului 2024 va fi acoperită, după cum urmează suma de 1.042,45 mii lei, din soldul contului 1175-Rezultatul reportat reprezentând surplusul realizat din rezervele din reevaluare, cu termen de realizare : 30.06.2025,
diferența de 7.564,51 mii lei din profitul generat de anularea provizionului pentru litigii, cu termen de realizare: aprobarea situațiilor financiare aferente anului acordării sumelor stabilite prin hotărârile judecătorești definitive și irevocabile.
Pierderea reportată aferentă anilor anteriori, respectiv a anului 2023, în sumă de 16.327,26 a fost acoperită parțial, după cum urmează:
-suma de 2.963,34 mii lei a fost acoperită din soldul contului 1175-Rezultatul reportat reprezentând surplusul realizat din rezervele din reevaluare, în conformitatea cu Hotărârea AGA nr 5/23.05.2024.
-diferența de 13.363,92 mii lei se va acoperi din profitul generat de anularea provizionului pentru litigii, cu termen de realizare: aprobarea situațiilor financiare aferente anului acordării sumelor stabilite prin hotărârile judecătorești definitive și irevocabile.
Aeroportul înregistrează plăți restante la sfârșitul anului 2024 în sumă de 7.247,51 mii lei.
Creanțele restante programate pentru anul 2025 înregistrează o reducere de 50% față de creanțele restante preliminate pentru anul 2024.
SURSE DE FINANŢARE A INVESTIŢIILOR
În anul 2025 se preconizează să realizeze investiţii totale în valoare de 72.444,00 mii lei, după cum urmează:
- surse proprii de finanțare 300 mii lei.
-alocații bugetare aprobate 18.000 mii lei.
-proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 – 54.144,00 mii lei .
- în bugetul de venituri și cheltuieli a anului 2025 s-a avut în vedere suma alocată, respectiv 20.000 mii lei, exclusiv sumele reținute de 10 % ducând astfel la o reducere a subvenției pentru investiții aprobate prin fila de buget în anul 2025, în cuantum de 2.000 mii lei .
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare și exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A. a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr.12/05.03.2025 și stabilit de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.3 din 24.03.2025.
În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024 a fost supus consultării Sindicatului Independent al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 22.04.2025:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 22.04.2025
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |
![]() |
![]() |
![]() |