Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 13.05.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre de Guvern pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 864/2021 privind aprobarea Statutului Companiei Naționale de Investiții Rutiere - S.A.

 

Scurtă descriere 

Prin prezentul act normativ se propune modificarea Statutului C.N.I.R. după cum urmează:
- Modificarea Codurilor CAEN, ca urmare a intrării în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025 a versiunii revizuite a CAEN, respectiv CAEN Rev.3., potrivit Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/2024.
- Diversificarea modului de utilizare a capitalului inițial, inclusiv prin plasamente în titluri de stat, C.N.I.R. poate reduce riscurile asociate inflației și poate asigura o gestionare prudentă a resurselor financiare, în beneficiul pe termen lung al companiei.
- Modificarea privind procesul de numire a membrilor consiliului de administrație de către adunarea generală ordinară a acționarilor urmărește clarificarea și eficientizarea procesului de numire și revocare a membrilor consiliului de administrație, eliminând restricția privind inițiativa propunerii din partea consiliului de administrație în funcție sau a acționarilor. De asemenea, modificarea formulării articolului urmărește clarificarea și extinderea sferei prejudiciilor pentru care poate fi inițiată acțiunea în justiție, prin includerea expresă a termenului „daune-interese”, alături de „pagube”.
- Propunerile de modificare urmăresc clarificarea rolului secretarilor tehnici și precizarea atribuțiilor lor specifice, evitând orice ambiguitate cu privire la responsabilitățile acestora în cadrul C.N.I.R.
Modificările propuse pentru articolul 18 al Statutului C.N.I.R. au la bază necesitatea optimizării procesului de guvernanță corporativă, alinierea acestuia la bunele practici internaționale și asigurarea unei transparențe sporite în administrarea companiei. Principalele rațiuni pentru aceste schimbări sunt următoarele:
- Îmbunătățirea procesului de selecție și evaluare a administratorilor.
Modificarea alineatului (7) introduce evaluarea anuală a administratorilor de către adunarea generală a acționarilor (AGA) ca premisă pentru reînnoirea mandatului. Această schimbare este menită să crească responsabilitatea membrilor consiliului de administrație (CA) și să asigure că doar administratorii care își îndeplinesc atribuțiile corespunzător își pot continua mandatul.
- Limitarea cumulului de mandate pentru administratori.
Reducerea numărului maxim de mandate exercitate simultan de un administrator de la 3 la 2 (alineatul 11) contribuie la evitarea conflictelor de interese și asigură că membrii CA se pot dedica în mod eficient activităților C.N.I.R., precum și se alinează la prevederile Ordonanței de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare.
- Clarificarea statutului directorului general în raport cu CA.
Propunerea de modificare stabilește prezența obligatorie a directorului general la ședințele consiliului de administrație în calitate de invitat permanent, cu drept de opinie, dar fără drept de vot (cu excepția cazului în care este membru executiv). Acest aspect asigură o mai bună coordonare între conducerea executivă și cea administrativă, facilitând schimbul de informații esențiale pentru buna funcționare a companiei.
- Îmbunătățirea funcționării administrative a consiliului de administrație prin clarificarea responsabilităților privind convocarea și organizarea ședințelor consiliului de administrație prin desemnarea compartimentului secretariat CA ca punct unic de comunicare cu membrii consiliului, permițând o gestionare mai eficientă a activității consiliului, sporind transparența și eficiența procesului decizional.
Prin aceste modificări, C.N.I.R. își adaptează mecanismele de guvernanță pentru a răspunde mai bine cerințelor de transparență, eficiență administrativă și responsabilitate managerială, în conformitate cu standardele moderne de administrare corporativă.
Modificările propuse pentru articolul 19 al Statutului C.N.I.R. urmăresc îmbunătățirea procesului decizional al consiliului de administrație, clarificarea competențelor acestuia și optimizarea funcționării companiei printr-o delimitare mai precisă a atribuțiilor precum:
- Eliminarea unor prevederi redundante și clarificarea formulărilor contribuie la o mai bună operativitate și la evitarea suprapunerii de competențe.
De exemplu, eliminarea prevederii privind avizarea protocoalelor de transfer de infrastructură cu C.N.A.I.R. permite o mai mare flexibilitate în procesul de negociere și implementare a acestor transferuri, care oricum sunt reglementate prin alte acte normative.
- Consolidarea rolului CA în definirea strategiei și a politicilor de dezvoltare.
Adăugarea punctului privind aprobarea strategiei și a politicilor de dezvoltare asigură un cadru clar pentru stabilirea direcțiilor strategice ale companiei.
Această schimbare alocă consiliului de administrație un rol activ în orientarea pe termen lung a C.N.I.R., evitând ambiguități privind competențele în acest domeniu.
- Modificarea referitoare la stabilirea limitelor de negociere ale contractului colectiv de muncă și mandatul acordat directorului general pentru negocieri asigură un echilibru între implicarea membrilor CA și autonomia managementului executiv.
Acest lucru contribuie la un proces de negociere mai eficient, menținând totodată controlul strategic al CA asupra politicilor salariale și condițiilor de muncă.
- Introducerea punctului privind aprobarea procedurilor operaționale și de sistem aplicabile consiliului de administrație asigură implementarea unor standarde clare de lucru.
Această măsură contribuie la uniformizarea proceselor interne și la alinierea cu bunele practici de guvernanță corporativă.
Schimbările propuse în cadrul „CAPITOLUL VI Directorii” în raport cu necesitățile operaționale și organizatorice ale C.N.I.R. cu scopul de a îmbunătăți eficiența proceselor de management executiv. Schimbările vizate urmăresc să optimizeze procedurile de numire, raportare și subordonare ale directorilor, precum și să aducă clarificări privind responsabilitățile acestora. Detaliile schimbărilor sunt următoarele:
- Prin introducerea unui alineat în care directorii executivi sunt numiți de către directorul general, se asigură un proces mai rapid și mai flexibil de desemnare a acestora, în concordanță cu dinamica organizațională și necesitățile imediate ale C.N.I.R. Adăugarea unui alineat care permite directorului general să numească un salariat din cadrul companiei pentru a ocupa temporar funcția de director financiar în cazul vacantării acesteia, asigură continuitatea funcționării C.N.I.R. fără întârziere, până la finalizarea procedurii de selecție formală.
- Precizarea subordonării directorilor executivi față de directorul general clarifică structura ierarhică a organizației și responsabilitățile fiecărei poziții.
- Menționarea publicării listei directorilor pe pagina de internet al C.N.I.R. îmbunătățește transparența și asigură o comunicare eficientă cu publicul și cu acționarii.
- Detalierea atribuțiilor directorului general, inclusiv negocierea contractului colectiv de muncă și aprobarea procedurilor operaționale, reflectă o responsabilitate sporită în gestionarea resurselor umane și în crearea unui cadru funcțional eficient pentru întreaga organizație.
- Stipularea că modul de organizare a activității directorilor este stabilit prin contractul de mandat asigură o personalizare clară a atribuțiilor și responsabilităților, adaptându-se la nevoile organizației.
- Limitarea remunerației directorilor la nivelul stabilit pentru membrii executivi ai consiliului de administrație contribuie la echilibrul financiar și la evitarea unor posibile conflicte de interes sau dezechilibre financiare.
- Clarificarea că remunerațiile nu vor fi modificate pe perioada mandatului și că revizuirea anuală a componentelor financiare fixe nu depinde de evaluarea performanței, dar poate fi reglată în funcție de indicatorii economici naționali, aduce stabilitate financiară și predictibilitate.
- Crearea unui cadru clar pentru solicitarea de informații de către administratori asigură transparență și un flux informațional constant între directorii cu atribuții delegate și consiliul de administrație.
- Stabilirea unui mecanism clar de acțiune în răspundere împotriva directorilor prin AGA permite o gestionare corectă și echitabilă a eventualelor conflicte sau probleme legale legate de conducerea executivă.
Aceste modificări sunt menite să îmbunătățească procesul decizional, să sporească transparența și să asigure o gestionare eficientă a resurselor și a responsabilităților executive în cadrul C.N.I.R.
În conformitate cu legislația muncii din România, atât contractul individual de muncă, cât și contractul colectiv de muncă reglementează drepturile și obligațiile salariaților. Modificarea reflectă faptul că drepturile și obligațiile nu sunt stabilite doar în cadrul unui contract individual, ci și prin reglementările colective aplicabile în organizație, contribuind astfel la o protecție mai amplă a salariaților și respectarea normelor legale. De asemenea, Introducerea contractului colectiv de muncă în această formulare poate ajuta la consolidarea dialogului social între angajatori și angajați, fiind o practică deja acceptată și prevăzută de legislația română. Astfel, modificarea adusă poate sprijini o abordare mai integrată și mai participativă a relațiilor de muncă, unde salariații au un cuvânt de spus în negocierea condițiilor lor de muncă.
Prin urmare, această schimbare reflectă o mai bună practică în reglementarea relațiilor de muncă și o conformitate mai mare cu legislația aplicabilă, asigurând atât protecția salariaților, cât și o clarificare a mecanismului de stabilire a drepturilor și obligațiilor acestora.
Schimbarea siglei C.N.I.R. (Compania Națională de Investiții Rutiere) este justificată pe baza unor considerente strategice, estetice și funcționale, care contribuie la modernizarea și îmbunătățirea imaginii organizației
Totodată, prin proiectul de act normativ se propune ca Statutul să poată fi modificat prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acţionarilor, potrivit art. 204 din Legea societăților nr. 31/1990, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu Legea 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, cu modificările și completările ulterioare și în spiritul guvernanței corporative

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 26.05.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 26.05.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!